Amstaffit.com

Amstaffiaiheista keskustelua
Tänään on 12.12.2019 14:54

Kaikki ajat ovat UTC

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 64 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: PEVISA-ohjelma 2018-2022
ViestiLähetetty: 15.04.2019 15:24 
Poissa
Vahva vääryyden puolustaja

Onkohan joku sanonut jalostusta helpoksi :idea:

Sitten se rapiat 500 mitä jäi tuon tilaston ulkopuolelle. Mistä löytyy niitä a lonkkaisia, c millaisia jolla blup yli 101
Kasa kuvaamattomia. Hemmetin huonoa mainosta olisi jos ne loput 500 olisi pevisaan menemättömiä. Silloinhan vasta paskaa olisi tullut tehtyä :D

Profiili  

ViestiLähetetty: 15.04.2019 15:26 
Poissa
Toinen murkkuikä

Paikkakunta: Heinola, (ASTn Iiris 7/06,) ASTn Pella 3/10, (ASTu Tomu 3/10), ASTu Mosku 4/14, ASTn Lempo 12/18
Salina kirjoitti:
maria333 kirjoitti:
Sirun löytämien lukujen lisäks Koiranetistä ei käy ilmi esim. kaikki kastroidut/sterkatut eikä ataksiastatus.

Saati muut sairaudet, sisarusten sairaudet ja viat, sukurasitteet, rakenteelliset viat jne... ihan ei oo yksiselitteistä koiran jalostamisessa huomioda pelkät lonkkakirjaimet ja niiden rajoittamat indeksit.

Just noin

Profiili  

ViestiLähetetty: 15.04.2019 15:32 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

Läsgibää kirjoitti:
Salina kirjoitti:
pentuerekisteröity 779 urosta, joista 139 uroksella B lonkat ja blup 101 tai parempi.

Koska olen ehkä hieman laiskalla tuulella, niin kerrotko vielä että kuinkahan moni noista 640 koirasta on kuvaamattomia? Jos kasvattajat vaikka saisi niitä kasvatteja kuvattua, niin olisi enemmän sitä valinnan varaakin :wink: vai jätetäänkö ne sitte kuvaamatta juurikin sen takia että on paskaa odotettavissa? Jos niin, niin heitetään saman tien kirves kaivoon.
Ja aika turha selittää että lemmikkiomistajat jaadijaa. On se kumma että joillakin kasvattajilla on valtavat kuvausprosentit ja kuvaamattomat on ihan satunnaisia kappaleita, versus ne joilla on kokonaisia pentueita tai puolikkaita kuvaamatta.

Noista 779 uroksesta 358 urosen lonkat on lausuttu, eli kaiken kaikkiaan 421 tutkimatta. On huomioitava että vuoden 2018-2019 pentuerekatuista suurinosa on tutkimatta 100.sta vain 9 urosta tutkittu.

Profiili  

ViestiLähetetty: 15.04.2019 15:42 
Poissa
Vara-serti

Kattelin piruuttaan.
Jalostusnetistä kasvattajalista jossa tehty pentuja viimesen 5 vuoden aikana. 41 kasvattajaa. Niistä 2 kasvattajaa jätetään laskematta listalle koska heillä vain 1 pentue joka alaikäinen. Jää 39 kasvattajaa. Ei, en eritelly pentuemääriä, koska on kasvattaja joka saa 13 pennun pentueen kuviin alle 3v ja on kasvattaja joka ei saa 7 pennun pentueesta YHTÄKÄÄN kuviin reilussa 4 vuodessa. Eli kaikki on sen suhteen tässä samalla viivalla.
No näistä 39 kasvattajasta kuvausprosentti jakautuu näin:

75-100% kuvausprosentti
10 kasvattajaa

50-74% kuvausprosentti
12 kasvattajaa

36-49% kuvausprosentti
8 kasvattajaa

Alle 35% kuvausprosentti
7kpl kasvattajaa

0% kuvausprosentti
2 kasvattajaa
(1 pentueen kasvattanut kasvattaja, pentueella ikää tämän vuoden helmikuussa 2v
1 pentueen (toistaiseksi) kasvattanut kasvattaja, pentueella ikää tämän vuoden elokuussa 5v.)

Totta kai tätä listausta nyt pystyy sitten muokkailemaan miten haluaa, muokaten esimerkiksi prosenttilukuja joilla kasvattajia laskee, mutta silti. Jokainen voi ihan itse käydä kattomassa. On se minusta aika järkyttävä että pentuja on saatettu maailmaan joiltain kasvattajilta helposti yli sata, mutta niistä saadaan kuviin joku hassu 30 kappaletta. Että valitetaan sitten indekseistä. Kuinka monia jalostuskoiria ja kuinka monia indeksejä menetetään noilla kuvaamattomilla? Ellei tosiaan kaikki ole D luokkaa, jolloin kuten aikasemmin sanoin, heitetään kirves kaivoon jo. Aika moni koira sielläkin kun on ihan läheistäkin sukua keskenään, puhumatta isoista pentueista joissa saattaa lähes kaikki olla kuvaamatta.
Eli väittäisin kyllä että iso osa ongelmaa on se että koiria ei kuvata. Onko se bluppien tai pevisan vika? Vai pitäisikö ehkä kasvattajien katsoa peiliin.

Ymmärrän että on eri elämäntilanteita, on satunnaisia koiria jotka on kuollu nuorena ja on muuttuneita elämäntilanteita. Olen itsekkkin tarjoutunu maksamaan yhden pois antamani koiran kyynärniveltutkimuksesta puolet ja selitin miten tärkeää tutkimus olisi uusille omistajille sekä rodulle, mutta kun ei kiinnostanut niin ei kiinnostanut. Ymmärrän kyllä.
Niitä ei kiinnostuneita kotejako nyt vaan osuu sattumalta joillekkin kasvattajille 60% verran? :idea:

Profiili  

ViestiLähetetty: 15.04.2019 16:11 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

Tsuki kirjoitti:

Sitten se rapiat 500 mitä jäi tuon tilaston ulkopuolelle. Mistä löytyy niitä a lonkkaisia, c millaisia jolla blup yli 101
Kasa kuvaamattomia. Hemmetin huonoa mainosta olisi jos ne loput 500 olisi pevisaan menemättömiä. Silloinhan vasta paskaa olisi tullut tehtyä :D

Ei mutta toiset antaa ymmärtää kun rajataan lonkkiin jalostaminen, niin se tekee rodun jalostamisen todella hankalaksi. Varsinkin rodun jonka luonne ja ulkomuoto tulisi säilyttää rotumääritelmän mukaisena.

Tilastot oli selvitys väärin annettujen lukujen takia, lähinnä mitkä on oikeat luvut tällä hetkellä viitattujen lonkkatietojen kohdalla.

Vaikka kasvattajat tietää ettei jalostaminen ole helppoa, niin moni rodun harrastaja ohjataan uskomaan että lonkkien jalostus on se nro 1 mihin tulisi kiinnittää huomiota, ja annetaan ymmärtää että vain indekseillä saadaan hyvää aikaiseksi.

Rajoittamalla jotakin se on aina pois jostakin. Ikävä kyllä amstaffien luonteet ovat ainakin mennyt huonompaan suuntaan, tiedä sit mistä johtuu.

Mitä tulee nykyisen pevisa.n huojennuksiin tuontien ja ulkomaalaisten kohdalla, tämän myötä on mahdollisesti odotettavissa suomen amstaffikannassa monen monta uutta ongelmaa, koska koirien tausta tuntemattomat mm.

Profiili  

ViestiLähetetty: 15.04.2019 16:34 
Poissa
Vara-serti

Salina kirjoitti:
Ei mutta toiset antaa ymmärtää kun rajataan lonkkiin jalostaminen, niin se tekee rodun jalostamisen todella hankalaksi. Varsinkin rodun jonka luonne ja ulkomuoto tulisi säilyttää rotumääritelmän mukaisena.

Tilastot oli selvitys väärin annettujen lukujen takia, lähinnä mitkä on oikeat luvut tällä hetkellä viitattujen lonkkatietojen kohdalla.

Se on jännä miten joillekkin se on vaikeaa ja joillekki ei. Kummasti noita pentueita kuitenki riittää indekseistä viis.

Sen verran korjaan että luvut ei ollut vääriä :wink: Ne oli ihan jalostusnetistä poimittuja. Kuka nyt haluaa sitten niitä rajailla agendaansa kannattavammaksi.

Profiili  

ViestiLähetetty: 15.04.2019 18:19 
Poissa

Salina kirjoitti:
Tsuki kirjoitti:

Vaikka kasvattajat tietää ettei jalostaminen ole helppoa, niin moni rodun harrastaja ohjataan uskomaan että lonkkien jalostus on se nro 1 mihin tulisi kiinnittää huomiota, ja annetaan ymmärtää että vain indekseillä saadaan hyvää aikaiseksi.

Rajoittamalla jotakin se on aina pois jostakin. Ikävä kyllä amstaffien luonteet ovat ainakin mennyt huonompaan suuntaan, tiedä sit mistä johtuu.

Mitä tulee nykyisen pevisa.n huojennuksiin tuontien ja ulkomaalaisten kohdalla, tämän myötä on mahdollisesti odotettavissa suomen amstaffikannassa monen monta uutta ongelmaa, koska koirien tausta tuntemattomat mm.

Puhutaan myös geenipoolin pienenemisestä jne. Ulkomaalaisilla siihen saadaan vaihtelua. Eiköhän jokainen huono geeni, ole löytänyt tiensä myös meidän kantaan. Sen verran suppea on tuo aloitus geenisoppa.
Huomioon toki pitää ottaa sata ja yksi asiaa. Luonteet on huonontunut. Mun mielestä myös ulkomuoto (kaikkineen osa-alueineen)
Silti en usko että tämä kaikki pelastetaan jos lonkat "vapautetaan" kompromisseja ja kokeiluja joutuu tekemään. Milloin se on suku, väri, koko, pään muoto, liike, luonne.
Nyky yhteiskunnassa, korvausvastuiden piirissä ja laajenevan eläinsuojelulain. Sekä jo tietämyksen eläinten genetiikasta ja periytymisistä. Puoltaa rajojen asettamista.
Kymmenen vuotta sitten oli eriasia. Siitä tähän päivän, tiede on mennyt valovuosia eteenpäin.

Profiili  

ViestiLähetetty: 15.04.2019 21:29 
Poissa
Toinen murkkuikä

Paikkakunta: Heinola, (ASTn Iiris 7/06,) ASTn Pella 3/10, (ASTu Tomu 3/10), ASTu Mosku 4/14, ASTn Lempo 12/18
Ensiksi lonkkien kirjain on arvio. Siitä lasketaan blup, mikä on aina arvio. Jos noin puolet koirakannasta on tutkimatta, niin arvio on, että ne vastaa samaa tasoa kuin tutkitut.
Todella eksaktia tiedettä?

Profiili  

ViestiLähetetty: 15.04.2019 22:50 
Poissa

Ei se kirjain nyt ihan arvio ole. Jokaiselle kirjaimella on tehty omat speksinsä. Taivaan tosiaan on että a ja B lonkaisella voi huoletta elää elämän, ilman pelkoa että koira sairastaisi sen osalta.
Matematiikka auttaa monessa asiassa. Se että blup on laskennallinen genotyypin arvio, auttaa monessakin asiassa. Toki on aina koiria jotka jättää parempaa ja huonompaa. Sillon jälkeläisten tulokset kostavat arvostelu varmuutta, jolloin blup on luotettavampi. Osa c lonkkaisesta, varsinkin ilman löysyyttä ei sairastu koskaan. Jopa jättävät itseään parempaa. Silloin Kun blup liikkuu mukana.

Profiili  

ViestiLähetetty: 17.04.2019 16:15 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

https://www.kennelliitto.fi/kasvatus-ja ... sstrategia

:idea:

Profiili  

ViestiLähetetty: 20.04.2019 11:13 
Poissa
ROP VET

Enemmän kuin itse Pevisa ja sen rajoitukset mua on alkanut mietityttämään tää koko prosessi ja työskentely yhdistysten toimihenkilöiden sekä hallituksen kanssa.
Yhteistyötähän tämä määrätyiltä osin on – tai pitäisi olla vaikka asioista ollaankin eri mieltä.
Silloin kun jäsenistö osoittaa luottamustaan joitain henkilöitä kohtaan ja äänestää heidät yhdistyksen hallitukseen tarkoittaa se sitä että nämä henkilöt työskentelevät rotuyhdistyksessä jäsenistön äänitorvena ja tekevät töitä rodun eteen.
Mua kiinnostaisi kovasti kuulla mikä on Suomen amerikanstaffordshirenterrieriyhdistyksen arvopohja mille tämä hallitus ja toimikuntatyöskentely perustuu ja miten se toteutuu.

Nimittäin tämä prosessi on ollut semmoinen savotta etten olisi heti arvannut.
Itse Pevisa ja sen purkuehdotus sekä JTO:n uudistaminen on ollut varsin sivuseikkana tässä sekametelisopassa.

Olen jättänyt yhdistyksen kotisivuiltakin vuosikokousmateriaaleista löytyvän kirjeen yhdistyksen, rotujärjestön sekä kennelliiton käsiteltäväksi 14.11.2018 sähköpostin välityksellä, aivan sääntöjen mukaan kun aineiston jättöpäivä vuosikokoukseen oli alunperin 15.11.2018 (jos kokous olisi pidetty samanaikaisesti keväällä kuin aiemmin) Muiden vastaanottajien kanssa on jokunen viesti vaihdettu prosessista ja siitä miten se etenee, amstaffiyhdistyksen jalostustoimikunnan puheenjohtaja Susa Berghall vastasi meiliin ettei asia kuulu jalostustoimikunnalle mitenkään ja yhdistyksen sihteeriltä sain pyydettyäni vahvistuksen meilin perillemenosta ja asian siirtämisestä hallituksen käsiteltäväksi.
Ohjeet pevisamuutoksen tekemiseen olen alunperin saanut kennelliiton jalostustieteelliseltä toimikunnalta sekä yhdistyslakia hyvin tuntemalta lakimieheltä.

Tämän jälkeen en kuullut yhdistyksen toimihenkilöistä/Hallituksesta/Puheenjohtajasta sanaakaan ennenkuin helmikuun viimeisellä viikolla 2019, yli kolme kuukautta sen jälkeen kun olin ehdotuksen jättänyt.
Tällöin sain sihteerin välityksellä kehoituksen korjata JTO:n vastaamaan ehdotustani. Sähköpostin liitteenä oli muutamia tekstitiedostoja jotka eivät olleet missään asetuksissa vaan hyvin sekavaa yhtäpötköistä tekstiä ja näihin oli tarkoitus korjaukset tehdä. Mitään tarkempia ohjeita en saanut.
Palautettuani nämä hetkeen ei kuulunut mitään, kunnes sain sihteerin kautta meilitse kehoituksen korjata koko JTO:n, uusia taulukot, käyttää kuvittamiseen omia kuviani sekä nitoa pumaskan samaan muotoon kuin nykkyinenkin on. Muokattavaa versiota alkuperäisestä en saanut. Lisäksi aikataulu tämän kaiken tekemiseen oli todella tiukka.

Keskusteltuani puhelimitse kennelliiton JTT:n sihteerin Päivi Rantasalon kanssa tilanteesta sain tiedon että yhdistyksen on annettava minulle muokattava versio JTO:sta turhan työn välttämiseksi. Lisäksi hän mainitsi ettei JTO ole kenenkään yksityistä omaisuutta vaan rotujärjestölle tehty ja tarvittaessa materiaalit kuuluu toimittaa. Lisäksi ihmetteli miten pitkälle keväseen tämä asia on jo mennyt.
Yhdistyksen sihteeri sitten minulle toimittikin pakattuina tiedostoina tämän ”muokattavan” version joka oli tehty jollain taitto-ohjelmalla mitä ei ole kuin puheenjohtaja Terholla käytössä. Joten tämä muokattava versio olikin sitten ei muokattava.

Onneksi sain apua aivan ihanilta ihmisiltä ja tämä aluksi aivan mahdottomalta tuntunut urakka saatiin aikarajoissa palautettua takaisin yhdistykselle. (PDF- tiedostona jotta sen lukeminen sekä jakaminen olisi vaivatonta)
Lähes kaikki taulukot on uusittu, siellä on aivan uutta tietoa joka tukee Pevisan lievennystä ja tekstiosioissa on uudistuksia, valokuvat on etsitty kotialbumista.
Palautin JTO:n varsin ylpeänä sen asiasisällöstä.
JTO:n palauttamisesta kerkesi kulua ehkä vajaa tunti kun kuulin ettei se kelpaa, siinä on virhe.
Yritin sähköpostitse sekä tekstiviestillä kysyä puheenjohtajalta mikä virhe siinä on mutta en saanut siihen vastausta. Tän asian veivaaminen kesti kaikkiaan useita päiviä ennenkuin puheenjohtaja kertoi missä lauseessa virhe sijaitsee. Itse korjaustyö vei n. 3 minuuttia mutta saatiinhan tähänkin kulumaan yksi kokonainen viikonloppu, lukemattomasti turhaa viestintää sekä yksi kiihkeä puhelu.

Koska prosessi oli ollut erittäin vaikea odotin lehteä (joka taas oli myöhässä) ja kokouskutsua pelonsekaisin tuntein ja olin jo etukäteen varma että asia ei mene vieläkään niin kuin luulisi.
Eikä mennyt. Lehdessä oli täysin asiayhteydestään irroitettu ja muokattu osa ehdotuksestani joka kontekstistaan irroitettuna näytti ja kuulosti aivan idioottimaiselta.
Olin välittömästi yhteydessä puheenjohtajaan tekstiviestitse sekä meilitse ja kerroin etten hyväksy tätä ehdotusta, sitä ei voi nimissäni julkaista koska se ei ole minun ehdotukseni.
Julkaisin tässä samassa Pevisa-ketjussa tekstin missä kerroin ettei tuo ehdotus ole minun, julkaisin omalla somekanavallani julkisesti koko kirjeen missä 4- sivuinen ehdotukseni perusteluineen oli luettavissa. Hyvin pikaisesti tämän jälkeen puheenjohtaja Terho soitti minulle hätääntyneenä ja kertoi ymmärtäneensä ehdotuksen täysin väärin ja oletti että olin näin asian halunnut esittää.
Samassa puhelussa hän kertoi että molempia asioita en voi saada asialistalle, valittava on joko pevisan purku tai pevisa-ehdotus. Kennelliitolle ei kuulema molemmat käy.
Asialla oli kuulema kiire koska uusi kokouskutsu pitää postittaa samana päivänä (Näin kokouspäivää ei tarvitse muuttaa) ja oltiin jo puolenpäivän tietämillä.
Valitsin Pevisan purun koska minulle oli annettu ohjeet kennelliitosta ettei pevisaa voi muuttaa ennenkuin vanha pevisa on purettu.
Puheenjohtaja Terho lupasi laittaa minulle uuden vuosikokouskutsun meiliin että voin katsoa että se on oikein mielestäni kirjoitettu ennenkuin hän sen postittaa. Näin tapahtuikin ja mielestäni se oli olosuhteisiin nähden ok.
Kokouskutsu tuli ja jäin odottamaan esityslistaa ja kokousmateriaaleja yhdistyksen kotisivuille.
Huomasin esityslistan kiirastorstaina aamusta 18.4.2019.
Otin välittömästi yhteyttä puheenjohtajaan kirjallisesti että kohta 12 missä käsitellään esitystäni on virheellinen. Lisäksi kokousmateriaaleista ei löytynyt laatimaani JTO:ta.
(En ole missään vaiheessa esittänyt kirjallisesti enkä sanallisesti JTO:n purkamista. Jokaisella rodulla jota on viimeisen viiden vuoden aikana kasvatettu enemmän kuin 50 pentua PITÄÄ olla voimassa oleva JTO vaikkei pevisaohjelmaa oisikaan. En myöskään ole pyytänyt keskeyttämään voimassaolevaa JTO:ta. Olen toimittanut yhdistykselle täysin uudistetun JTO:n mikä on päivitetty vastaamaan 3-4/2019 rodun tilastoja ja tilannetta.)

Puheenjohtaja Terho kieltäytyi meilitse korjaamasta virheellistä esityslistaa vaan totesi että voin halutessani ottaa asian esiin vuosikokouksessa. Myöskään laatimaani JTO:ta korjattuna versiona hän ei suostunut lisäämään yhdistyksen kotisivuille.
Vastasin hänelle meilitse että lain mukaan virheellinen esityslista on korjattava ja JTO on kokousmateriaaleihin lisättävä. En saanut asiaan vastausta ennenkuin tänään lauantaina aamulla. Sain puheenjohtajalta sähköpostia missä luki että Suomen amerikanstaffordshirenterrieriyhdistyksen hallitus on päättänyt olla korjaamatta esityslistaa vastaamaan todellisuutta eivätkä tule julkaisemaan laatimaani JTO.ta kokousmateriaaleissa. Sain edelleen kehoituksen että halutessani voisin ottaa asian vuosikokouksessa esiin.

Mä en aina ole aivan varma näenkö unta vai onko tämä kaikki totta.
Voiko rekisteröidyn yhdistyksen toimihenkilöt/Hallitus toimia kaikkia lakeja ja säännöksiä vastaan? Ja miksi? Miksi ihmeessä kukaan haluaa toimia näin? Minä en ainakaan haluaisi että itselleni hyvin rakkaan rodun rotujärjestössä kustaan omaan pesään ja oman jäsenistön päälle.
Ja todella palaan asiaan vuosikokouksessa. Toivottavasti näistä hallituksen päätöksistä löytyy asianmukaiset pöytäkirjat ja muut dokumentit. Mulla itselläni on kaikki käyty depatti tallella sähköisenä ja meinaan sen nivaskan ottaa vuosikokoukseen mukaan.
Onneksi kaikki viestintä on tapahtunut kirjallisesti 2 puhelua puheenjohtajan kanssa lukuunottamatta. Kaikesta olen myös aina laittanut kopion SBTY:lle sekä osasta myös JTT.lle.

Myöskään en ota kunniaa kokouksen myöhästymisestä mistä puheenjohtaja Terho niin mukavasti lehden 1/2019 puheenjohtajan palstalla kirjoitti. Olen jättänyt esityksen hyvissä ajoin 14.11.2018 yli 5 kk sitten eikä vieläkään ole päästy kokoukseen saakka. Viivyttely johtuu jostakin ihan muusta kuin minusta.

Että kaikkea ne koiran lonkat teettääkin!
Kaikesta huolimatta leppoisaa pääsiäistä kaikille!

Profiili  

ViestiLähetetty: 20.04.2019 11:40 
Poissa
Toinen murkkuikä

:shock2: :shock2: WAU!!

Profiili  

ViestiLähetetty: 20.04.2019 12:19 
Poissa
Vara-serti

Otettakoon huomioon että tilanne on rodussa ennen kokematon ja yhdistyksen hallituksen jäsenetkin on vain ihmisiä. Kestää varmasti aikansa selvittää että voiko todella olla niin että yhden ihmisen ehdotuksen takia joudutaan pevisaa äänestelemään joka saatanan vuosi. En vieläkään jaksa koko paskaa uskoa todeksi. Puhumattakaan siitä että yhdistyslaki ja kennelliiton säännöt asioiden käsittelyyn ei käsittääkseni mene ihan yks yhteen, kuten ei monen muunkaan asian kanssa kun kennelliitto luulee olevansa ainoa sääntö ja laki.
Eli koukeroita on ollut ihan varmasti selvitettävänä.
Vituttaa itseäkin koko soppa ja suuresti ihan vakn sivusta seurattuna. Oin vain kuvitella minkälainen savotta tässä on ollu ihmisille jotka tekee tätä vapaa-aikana kaiken arkielämänsä ohella ihan vain rakkaudesta rotuun :lol2:

Ja todettakoon semmonen fakta että kaikkiahan ei voi miellyttää. Haluaisin nähdä sellasen puheenjotajan joka miellyttää aivan kaikkia ilman poikkipuolista sanaa. Kun sekin on että jos liian moneen suuntaan kumartelee, niin toiseen pyllistää.

Profiili  

ViestiLähetetty: 20.04.2019 12:40 
Poissa
ROP VET

Luulisi Sune että sinä joka olet neuroottisen tarkka mm. valokuviesi julkaisusta kiinnostaisi se ettei yhdistyksen virallisissa dokumenteissa julkaista mitä tahansa höpöhöpöä.
Mutta tässäkin asiassa taitaa mennä niin että rehellisyys on hyve niin kauan kuin se palvelee itseä?

Profiili  

ViestiLähetetty: 20.04.2019 13:58 
Poissa
Silver Baroness

Aivan käsittämättömälle tuntuu, että asioiden joiden selvittämiseen yksityishenkilöltä on menny muutaman puhelun verran, voi yhdistykseltä mennä 3kk. Useamman kerran ihmiset on päivitelleet sitä että kaikille pitäisi suoda mahdollisuus tuoda omia ehdotuksiaan esille; ihan jokaisella on ollut mahdollisuus tuoda ehdotuksiaan julki, yleinen dead line niiden jättämiselle oli 15.11.2018. Tällä kokemuksella jos useampi jäsen olisi jättänyt ehdotuksiaan käsiteltäväksi niin meillä olisi vuosikokous ehkä joskus tai jouluna? Meillä vuosikokouksessa useana vuonna ollaan totuttu vetämään läpi nopeasti koska juurikaan esityksiä ei jäsenistöltä ole käsiteltäväksi otettu (vai eikö ole esitettykään). Itse useamman rodun yhdistyksen vuosikokouksissa istuneena olen hämmästynyt miten yleensä jäsenistöltä ei ehdotuksia ole. Esim. UPK:n tai SPJ:n kokouksissa usein jäsenistö on huomattavasti aktiivisempaa niiden suhteen.

KKKn Olga 01/18, KKKu Sampo 09/13 & ½ KKKu Lauri 05/10

Profiili  

ViestiLähetetty: 20.04.2019 16:58 
Poissa
Vara-serti

Mallu kirjoitti:
Luulisi Sune että sinä joka olet neuroottisen tarkka mm. valokuviesi julkaisusta kiinnostaisi se ettei yhdistyksen virallisissa dokumenteissa julkaista mitä tahansa höpöhöpöä.
Mutta tässäkin asiassa taitaa mennä niin että rehellisyys on hyve niin kauan kuin se palvelee itseä?

Otinko mä siihen kantaa mitenkään? Mielestäni en. En ymmärrä mistä rehellisyydestä höpötät. Kaikessa kun on aina useampi totuus: jokaisen osapuolen oma totuus ja sitten se oikea puolueeton totuus :wink:

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.04.2019 07:45 
Poissa
Toinen murkkuikä

Läsgibää kirjoitti:
Kestää varmasti aikansa selvittää että voiko todella olla niin että yhden ihmisen ehdotuksen takia joudutaan pevisaa äänestelemään joka saatanan vuosi.

Onko tää Sune sun oma tulkinta asiasta? Vai tämänkö takia ei voida nyt äänestää kuin purusta?

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.04.2019 08:07 
Poissa
Vara-serti

En nyt ymmärrä mitä sä et ymmärrä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 23.04.2019 14:27 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

Amstaffin jalostus -> Pevisa keskustelusta Mallun lisäselvitystä tilanteeseen

Mallu kirjoitti:
Nyt kun tämä pääsiäisviikonlopun Pevisa-kiima alkaa olemaan laantumaan päin ja se suurin kilpahuuto hiljennyt niin otan sen verran kantaa keskusteluun että liitän tähän ketjuun oman ehdotukseni kokonaisuudessaan, sitähän ei ole nähtävillä kuin yhdistyksen kotisivujen kokousmateriaaleissa jos sen sieltä joku muistaa/viitsii/tietää kaivaa.
Toivon että kiinnitätte huomiota perusteisiin mitkä olen kirjannut omaan ehdotukseeni (käsitän omalla ehdotuksella KOKO ehdotukseni, en asiastaan irroitettuja pätkiä enkä kilpahuutoa lonkkakirjaimista)

Suomen Amerikanstaffordshirenterrieriyhdistys ry
Hallitus / sihteeri@amstaffiyhdistys.net
Jalostustoimikunta / jalostustoimikunta@amstaffiyhdistys.net

Vuosikokouksen esityslistan asialistalle
Amerikanstaffordshirenterrierin PEVISA-ohjelman purku ja uuden PEVISA-ohjelman päättäminen

Minä Margit Nousiainen Suomen Amerikanstaffordshirenterrieriyhdistys ry:n
jäsen ja rodun amerikanstaffordshirenterrieri (jäljempänä amstaffi) kasvattaja
olen huolissani rodun tämän hetkisestä tiukasta ja epäloogisesta PEVISA-
ohjelmasta, mikä rajoittaa ja vaikeuttaa rodun monimuotoisuuden ja
kokonaisuuden jalostamista.
Ennen kaikkea minä koen, että äänestäjiä on harhaanjohdettu äänestämään
esitystä minkä tarkoitusperä on ollut toinen vuosikokouksessa. Tämän hetkisen
PEVISA-ohjelman vaikeus ja tulkinnanvaraisuus on aiheuttanut virheellisiä
rekisteröintejä Suomen Kennelliitossa ja aiheuttanut poikkeavia lausuntoja
Suomen Kennelliiton, rotuyhdistyksen ja rodunharrastajien välillä.
Väärintulkinnat asettavat kasvattajat eriarvoiseen asemaan ja aiheuttavat
eripuraa ja jopa kasvattamisen muotoutuvan taloudellisesti kalliimmaksi
samanlaisilla pentueilla joille toiselle tarvitsee hakea poikkeuslupa
(4xrekisteröintimaksu) ja toiselle vastaavalle ei. PEVISAN tulkintaohjeet on
julkaistu vasta Amstaffi-lehdessä 3/2018 jolloin PEVISA on ollut voimassa jo yli
8 kuukautta. Tulkintaohjeet ovat edelleen epäselvät ja vaikeasti hahmotettavat.
Poikkeuslupaohjeistusta ei ole missään selkeästi saatavilla yhdistyksen
sähköisissä viestimissä. Lisäksi PEVISA ei arvosta Suomalaisilla koirilla
tehtävää jalostustyötä kovinkaan korkealle, kun ulkolaisten koirien käyttö
tuloksista riippumatta on tehty äärettömän helpoksi. Myös tämä asettaa
kasvattajat eriarvoiseen asemaan. Näiden tulkinnallisten ongelmien sekä
vuosikokouksen jälkeen tehtyjen helpotusten vuoksi PEVISAn vaikutuksia
myöhemmin arvioitaessa ei päästä sellaisiin tuloksiin kuin PEVISAa
laadittaessa/äänestettäessä on ollut tarkoitus. Tämän vuoksi katson että
PEVISAn purku on rodun ja rodun kasvattamisen kannalta paras ratkaisu.

PEVISA-ohjelma: Tämän hetkinen PEVISA-ohjelma 1.1.2018 - 31.12.2022

Pentujen vanhemmista tulee olla ennen astutusta annettu
kyynärkuvauslausunto, lonkkakuvauslausunto ja voimassa oleva
silmätarkastuslausunto. Silmätarkastuslausunto ei saa astutushetkellä olla 24
kk vanhempi.
Pentueen vanhempien lonkkaindeksien keskiarvon tulee astutushetkellä olla
101 tai parempi. Rekisteröinnin raja-arvona on lonkkaniveldysplasian aste C ja
kyynärniveldysplasian aste 1. Kyynärnivelkuvaustuloksen 1 saanut koira
voidaan parittaa vain tuloksen 0 saaneen koiran kanssa.

Mikäli pentueen vanhempi on tuontikoira tai ulkomainen uros, jolla ei ole
Kennelliiton lonkkaindeksiä, huomioidaan sen mahdollinen ulkomainen BLUP-
indeksi. Tuontikoiran tai ulkomaisen uroksen kohdalla huomioidaan vain niiden
oma lonkkakuvaustulos, kunnes BLUP-indeksin arvosteluvarmuus ylittää 65%.
Jos tuontikoiralle tai ulkomaiselle urokselle ei ole määritelty BLUP-indeksiä,
mutta koiralla on FCI:n asteikolla lonkkakuvaustulos A, B tai C tai ulkomaisella
uroksella OFA-asteikolla vähintään “fair”, sitä voidaan käyttää
parituskumppanille, jonka oma lonkkaindeksi on vähintään 101 ja
lonkkakuvaustulos vähintään C. Tuontinarttu, jonka oma lonkkakuvaustulos on
FCI:n asteikolla A, B tai C, mutta jonka BLUP-indeksin arvosteluvarmuus on alle
65%, voidaan parittaa ulkomaisella tai tuontiuroksella, jolla on FCI:n asteikon
lonkkakuvaustulos A, B tai C tai OFA-asteikolla vähintään “fair”.
Ulkomailla tapahtuvien astutusten ja tuontispermalla tapahtuvien siemennysten
kohdalla huomioidaan seuraava Koirarekisteriohjeen kohdan 9 mahdollistama
toistaiseksi voimassa oleva poikkeuslupa: Lonkkakuvauslausunnon asemesta
hyväksytään myös PENNHIP tulos DI(=Distraction Index) <0.49 ja merkinnällä
“No radiographic evidence of DJD” (NO), jolloin urosta voidaan käyttää nartulle,
jonka oma lonkkakuvaustulos on vähintään C ja lonkkaindeksi vähintään 101.
Jos uroksella ei ole lonkkakuvaustulosta, vaaditaan että nartun
lonkkakuvaustulos on A tai B ja lonkkaindeksi 101 tai parempi. Jos uroksella ei
ole kyynärkuvaustulosta, vaaditaan että nartun kyynärkuvaustulos on 0/0.
Silmätutkimustulosta ei vaadita.

Lisäksi:
Koiran väri ilmoitetaan rekisteröinnin yhteydessä. Pentueen molempien
vanhempien värin on oltava merkittynä koirarekisteriin pentueen
rekisteröintihetkellä (JTT 9/14). On kiellettyä yhdistää kaksi koiraa, joilla
molemmilla on sininen haalistustekijä homotsygoottina (koiran kirsu
harmahtava). Kielto koskee mm. seuraavan väriseksi merkittyjen koirien
yhdistämistä:
• sininen – sininen
• sininen – sininen fawn
• sininen fawn – sininen fawn

Toteaminen tilanteesta:
Edellä mainittuun PEVISA-ohjelmaan on tapahtunut inhimillinen virhe, mikä ei
tue rodun kestävää kehitystä, eikä turvaa Suomessa amstaffien geneettistä
monimuotoisuutta. PEVISA-ohjelma on aiheuttanut ensimmäisenä vuotena
suuria tulkintaeroja rodun harrastajien, rotuyhdistyksen, rotujärjestön ja
kennelliiton välillä.
Vuosikokouskutsu lähetettiin jäsenistölle kahteen kertaan virheellisen
esityslistan sisällön takia. Ensimmäinen vuosikokouskutsu lähetettiin Amstaffi –
lehdessä 4/16, toinen kokouskutsu hyvissä ajoin ennen vuosikokousta.
Alkuperäisen vuosikokouskutsun hallituksen PEVISA-ehdotus poikkesi
uudelleen lähetetystä hallituksen PEVISA-ehdotuksesta tuontien osalta (LIITE
PEVISA-ehdotuksien poikkeamat).

Hallitus teki rautalankaversiot vuosikokouksen esityslistalla olevista PEVISA-
ehdotuksista yhdistyksen somekanaviin, avaamaan niitä jäsenistölle (LIITE
PEVISA-ohjelman rautalankaversiot).

Vuosikokouksessa esitettiin yhdistyksen puheenjohtajan toimesta tuontien
lievennyksestä.
Hallituksen esittämä PEVISA-ohjelma voitti äänestyksen niukasti 10 äänen
voitolla. Äänet jakautuivat äänestyksessä seuraavasti:
B 71 / C 75
C 68 / A 78
Vuosikokouksen jälkeen tiedotettiin jäsenistöä vuosikokouksen päättämän
PEVISA-ehdotuksen kaipaavan vielä viilausta tuontikoiria koskien (Amstaffi
1/2017). Hallitus on esittänyt JTT:lle toiveen PEVISA-esitykseen lisättäväksi
”Tuontikoiran tai ulkomaisen uroksen kohdalla huomioidaan vain niiden oma
lonkkakuvaustulos, kunnes Blup -indeksin arvosteluvarmuus ylittää 65%”
Kennelliiton JTT hyväksyi 7.8.2017 PEVISA-ohjelman korjauksilla ja lisäyksillä

(Amstaffi 3/2017), nämä poikkeavat vuosikokouksen päättämästä PEVISA-
ehdotuksesta (LIITE PEVISA-ohjelman muutokset).

Yhdistys tiedotti (Amstaffi 4/2017) JTT:n hyväksymässä PEVISA-ohjelman
tekstissä on poikkeama (A tai B -> A, B tai C) tuontinartun käyttöä koskien.
Hallitus pyytänyt korjausta mahdolliseen kirjoitusvirheeseen.
Yhdistys tiedotti (Amstaffi 1/2017) JTT on korjannut tuontikoiran koskevan
kohdan, lisäämällä C -kirjaimen pyydettyyn kohtaan.
Yhdistys julkaisi (Amstaffi 3/2018) PEVISA-ohjelmaan liittyneistä
epäselvyyksistä johtuen tulkintaohjeet (LIITE PEVISA-ohjelman tulkintaohje).
Pyrkimys Tarkoituksenani on säilyttää amstaffin jalostuksessa rodun monimuotoisuus ja
ennaltaehkäistä vikoja ja sairauksia. Järkevöittää suomessa kasvatettujen ja
suomeen rekisteröityjen amstaffien jalostuskäyttöä. PEVISA-ohjelman
selkeyttäminen ja tulkinnallisten erimielisyyksien ehkäiseminen niin
rotuyhdistyksessä, rotujärjestössä kuin kennelliitossa. PEVISA:n saattaminen
kasvattajille helppolukuiseksi ja ymmärrettäväksi työkaluksi ja poistaa
poikkeuslupien turha tarve.

PEVISAn purku: Tämän hetkisen PEVISA-ohjelman 1.1.2018 – 31.12.2022 purkaminen.

PEVISA-ehdotus:
Pentujen vanhemmista tulee olla ennen astutusta annettu kyynärnivellausunto,
lonkkakuvauslausunto ja voimassa oleva silmätarkastuslausunto.
Silmätarkastuslausunto ei saa olla 24 kk vanhempi.
Rekisteröinnin raja-arvona on lonkkaniveldysplasian aste C ja
kyynärniveldysplasian aste 1.
Ulkomaisia uroksia koskeva poikkeus:
Ei vaadita PEVISA-tutkimuksia
PEVISA-ohjelma voimassa 1.1.2020 – 31.12.2022

Muut rotukohtaiset erityisehdot:
Koiran väri ilmoitetaan rekisteröinnin yhteydessä. Pentueen molempien
vanhempien värin on oltava merkittynä koirarekisteriin pentueen
rekisteröintihetkellä. On kiellettyä yhdistää kaksi koiraa, joilla molemmilla on
sininen haalistustekijä homotsygoottina (koiran kirsu harmahtava). Kielto
koskee mm. seuraavan väriseksi merkittyjen koirien yhdistämistä:
sininen – sininen
sininen – sininen fawn
sininen fawn – sininen fawn

Tämä PEVISA-ehdotus saavuttaa kennelliiton JTT:n 7.8.2017 (7/2017)
hyväksymän rodun jalostuksen tavoiteohjelman (JTO) asettamat tavoitteet
kaudelle 2018 – 2022.

Päivämäärät Suomen Amerikanstaffordshirenterrieriyhdistys ry.n vuosikokous kevät 2019
Suomen Staffordshirenbullterrieriyhdistys SBTY ry.n vuosikokous kevät 2019
Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry 31.5.2019 mennessä
Lahti 14.11.2018
Yhteistyöterveisin

Margit Nousiainen

Lisäksi haluan lisätä tähän loppuun linkin laatimaani JTO:n koska Suomen amerikanstaffordshirenterrieriyhdistys on kieltäytynyt sitä julkaisemasta ennen vuosikokousta (vaikka ovat itse sen pyytäneet).
Oikeasti lukekaa se, se on hyvä! Etenkin eniten käytettyjen narttujen ja urosten taulukoihin on lisätty sukulaissuhteet, musta se jos mikä oli mielenkiintoista! Ja muutenkin jos rotu kiinnostaa (ja vaikkei kiinnostaisikaan) Lukekaa JTO ajatuksella. Ja rotumääritelmä myös! Niihin kaavakuviin ja mittasuhteisiin on todella mielenkiintoista verrata sitä omaa amstaffia, on se jalostuskoira tai ei. Sen jälkeen voi miettiä niitä ihanteita mitkä täyttyy tai rotumääritelmässä mainittuja virheitä, katsoa sukutaulussa esiintyviä koiria ja miettiä mikä on sinne jalostuksella saatu ja minkä voisi jalostuksella korjata, vielä hauskempaa on jos sillä omalla amstaffilla on jälkeläisiä niin voi taas katsoa mitä se on siirtänyt eteenpäin.

Mutta pitemmittä puheitta, JTO olkaa hyvä!
https://drive.google.com/file/d/1yAPw2I ... sp=sharing

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.04.2019 18:33 
Poissa
Tuontitarkastaja

Tämä on Suomen Amerikanstaffordshirenterrieriyhdistys ry:n hallituksen tilannetiedotus vuosikokouskutsussa olevaa PEVISA-esitystä koskien. Koemme tarpeelliseksi tämän etukäteistiedotuksen, koska ilmeisen moni tuntuu olevan siinä käsityksessä, että voimme tulevassa vuosikokouksessa päättää uudesta PEVISA-ohjelmasta. Näin ei kuitenkaan ole, koska samassa kokouksessa ei voi päättää sekä PEVISA:n purkamisesta, että uudesta PEVISA-ohjelmasta.

Lehdessä julkaistun ensimmäisen vuosikokouskutsun mukaisesti olisimme päättäneet uudesta PEVISA:sta (jolloin yhdistyslain mukaisesti jokainen kokoukseen tuleva jäsen olisi voinut esittää oman esityksensä), mutta uuden, jälkikäteen jäsenille postitetun kokouskutsun myötä äänestämme vain siitä, keskeytetäänkö PEVISA, vai jatkammeko nyt voimassa olevalla kauden loppuun.

Ohessa prosessiin liittyviä päivämääriä.
Hallitus ei ota tämän enempää kantaa/vastaa asiaa koskeviin kysymyksiin ennen vuosikokousta.

14.11.2018 Margit Nousiaisen ensimmäinen kirje (joka sisälsi 6 eri pdf-tiedostoa)
- Vusikokouksen esityslistalle,
- PEVISA-ehdotus,
- PEVISA-ehdotusten poikkeamat (vuoden 2017 vuosikokousasiaa),
- PEVISA-ohjelmien rautalankaversiot (vuoden 2017 vuosikokousasiaa),
- PEVISA-ohjelman tulkinta (Amstaffi-lehdestä 2018),
- Kennelliiton PEVISA-sääntö.

Marraskuu 2018:
Sekä hallitus että jalostustoimikunta yrittivät etsiä ”ratkaisumallia” kesken PEVISA-kauden esitettyyn PEVISA:n muutosesitykseen. Kennelliiton sivuilta ei löytynyt asiaan selviä ohjeita, eikä myöskään muualta internetistä löytynyt ”ennakkotapauksia” vastaavanlaisista tilanteista.

28.11.2018 Amstaffiyhdistyksen JTK: kirje Kennelliitolle asiaan liittyen (pyysimme neuvoja, ohjeita)

4.12.2018 Kennelliitolta vastaus, että PEVISA:a voi muuttaa, mutta pitää olla hyvät perustelut. Ei muuta.

4.-5.12.2018 Em. vastauksen saamisen jälkeen on käyty msn-keskustelua Kennelliiton edustajan kanssa. Mitään ohjeistusta ei hallitus tässäkään vaiheessa saanut; Kennelliiton edustaja lupasi palata asiaan s-postitse.

8.1.2019 Kirje Kennelliiton Jalostustieteelliselle toimikunnalle (koska joulukuussa luvattua sähköpostia ei kuulunut). Tällä kertaa saimme enemmän vastauksia: ”JTT ei ota kantaa”, ”Kennelliitto ei voi kävellä yhdistyslain yli” ja ”Asia on käsiteltävä yhdistyksenne sääntöjen puitteissa”. Ainoat konkreettiset ohjeet olivat: ”Ei voi saman aikaisesti sekä keskeyttää, että äänestää uutta PEVISAa” ja ”JTO on päätettävä samalla”.

------------ Tässä vaiheessa alkoi tilinpäätös- ym. 2018 toimintaan ja tulevaan vuosikokoukseen liittyvien asioiden käsittely, joten Nousiaisen PEVISA-esitys siirrettiin hetkeksi syrjään. ------------------

12.2.2019 Amstaffiyhdistyksen sihteeri lähetti kirjeen M.Nousiaiselle, jossa ohjeistettu toimittamaan PEVISA-esitystään tukeva JTO. Deadline 15.3.2019. Toimitettu nykyisen JTO:n tekstidokumentit tässä yhteydessä Nousiaiselle muokattavaksi yhteensopivaksi hänen PEVISA-esityksensä kanssa.

13.2.2019 M.Nousiaisen vastaus, jonka mukaan JTO on jo työn alla.

11.3.2019 (sihteeri välitti tämän muulle hallitukselle 16.3.) M.Nousiainen toimitti JTO-esityksensä. Tässä erilainen PEVISA-teksti, kuin hänen marraskuussa lähettämässään kirjeessä. Mukaan liitetty myös kaavakemuotoinen PEVISA-esitys. Hallituksella oli siis käsissään kolme erilaista PEVISA-esitystä.

19.3.2019 Amstaffiyhdistyksen sihteeriltä kirje M.Nousiaiselle: Pyydetty Nousiaista tarkentamaan, mikä näistä kolmesta PEVISA-esityksestään on se, minkä hän haluaa kokouksessa käsiteltävän. Lisäksi pyydetty toimittamaan JTO yhtenä dokumenttina, ja samalla otsikoimaan dokumentin (laitettu samalla ”malli” otsikoinnista). Annettu uusi DL JTO:n toimittamiseen 5.4.

21.3.2019 M.Nousiaisen vastaus, jossa hän kertoo korjaavansa JTO:n.

5.4.2019 M.Nousiainen toimitti suoraan puheenjohtajalle korjatun JTO-esityksensä. PEVISA-teksti ei ollut vieläkään sama, mitä Nousiaisen ensimmäisessä, marraskuussa lähettämässään kirjeessä. Nousiainen soitti hallituksen puheenjohtajalle. Keskusteltu siitä, että JTO:n PEVISAA koskeva teksti pitää olla sanasta sanaan sama, kuin PEVISA-esityksenkin teksti, jolloin pj laittoi sähköpostilla malliksi Nousiaiselle sekä hänen alkuperäisen kirjeensä, että JTO-esityksen. Lisäksi pj toimitti 2 eri kuvaa; ”kuvakaappauksen” Nousiaisen JTO-esityksestä (PEVISA-kohdasta) sekä vuosikokouskutsun sivun, jossa Nousiaisen PEVISA-esitys on. Puheenjohtaja kertoi puhelimessa, että toinen kuvista on Nousiaisen JTO-esityksestä, ja toinen vuosikokouskutsusta.

8.4.2019 M.Nousiainen toimitti kolmannen kerran JTO-esityksensä hallitukselle. Nyt JTO:n PEVISA-teksti vastasi ensimmäisen kirjeen PEVISA-esitystä.

10.4.2019 (lehden ja vuosikokouskutsun ilmestymisen jälkeen) tuli Nousiaiselta reklamaatio, jossa hän reklamoi sitä, että hänen PEVISA-esityksensä on ”erotettu” hänen ensimmäisestä kirjeestään, ja koko kirjettä ei ole liitetty vuosikokouskutsuun.

12.4.2019 Puheenjohtaja soitti Nousiaiselle, varmistaakseen, että kumman asian Nousiainen haluaa vuosikokouksen käsiteltäväksi, PEVISAn purkamisen ( = keskeytys), vai toimittamansa PEVISA-esityksen. Lopputulema oli, että mieluummin se purku kuin uusi PEVISA. Tässä vaiheessa puheenjohtaja pahoitteli sitä, että hallitus oli koko ajan ollut siinä uskossa, että nimenomaan ”uusi” PEVISA on se, mitä Nousiainen haluaa. Puhelinkeskustelussa tultiin siihen lopputulokseen, että hallitus lähettää jäsenille uudet vuosikokouskutsut.

JTO:n keskeytyksestä; emme näe, että näin radikaalin muutoksen jälkeen (nykyisen PEVISA:n lonkka- ja kyynärsäännöt verrattuna siihen, että rodulla ei ole PEVISA:a ollenkaan) tämän hetkinen JTO enää sopisi tilanteeseen, joten rodulle on siinä tilanteessa tehtävä uusi JTO. Täten JTO oli sisällytetty kokouskutsuun, kuin myös esityslistalle.

Ilmeisestikin tilanne on kuitenkin se, että mikäli PEVISA:n purkuesitys toteutuu sekä rotuyhdistyksen että rotujärjestön yleiskokouksessa, ja myös Kennelliiton JTT hyväksyy sen, voidaan JTO muuttaa erikseen vastaamaan ”ei pevisaa” -tilannetta, joten asia on tämän suhteen nyt korjattu esityslistalle. Esityslista hyväksytään erikseen vuosikokouksessa, joten muutokset esityslistalle ovat vielä mahdollisia.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 64 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC