Amstaffit.com

Amstaffiaiheista keskustelua
Tänään on 29.06.2017 00:13

Kaikki ajat ovat UTC

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 161 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 25.02.2017 14:24 
Poissa
Eka serti

Tämä on toistoa, pahoittelut siitä.
Tiukka raja tarkottaa kyllä mun ymmärryksen mukaan sitä että se rajottaa suuresti. Miten tuo rajotus on suuresti rajottava jos niitä ei kukaan aio kuitenkaan tehä?

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.02.2017 15:15 
Poissa
Multi Champion

Miten niin ei kukaan aio tehdä? Se, että siitä ei olisi tulossa mikään yleinen käytäntö ei tarkoita etteikö joskus voisi olla tarvetta yhdistää esim. 0/1 kyynärät. Ja ei, älkää nyt taas vetäkö sitä poikkaria tähän.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.02.2017 18:24 
Poissa
Eka serti

Tämä on toistoa, pahoittelut siitä.
Läsgibää kirjoitti:
Tiukka raja tarkottaa kyllä mun ymmärryksen mukaan sitä että se rajottaa suuresti. Miten tuo rajotus on suuresti rajottava jos niitä ei kukaan aio kuitenkaan tehä?

Kuinka junakiskosta tää asia nyt pitää muotoilla?
Meinataanko niitä ykkösiä yhdistää vai ei?
-Jos ei, miksi ei voi jatkaa nykyisellä linjalla?
-Jos kyllä.. no, sitä suuremmalla syyllä saavat pysyä rajattuna.
-Jos vain poikkeuksellisissa pakottavissa tarpeissa, miksi ei voi samantien tehä sitä poikkarilla.

Mut hei, en mä ookkaan kasvattaja nii mistä mä mitään tiedän.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.02.2017 19:11 
Poissa
Multi Champion

Läsgibää kirjoitti:
Mut hei, en mä ookkaan kasvattaja nii mistä mä mitään tiedän.

Nimenomaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.02.2017 19:24 
Poissa
Eka serti

:rofl: :pokaali:

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.02.2017 20:40 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

Jonna puhui ihan asiaa. Se on faktaa,ettet ole mikään kasvattaja. Mä suosittelen sua alkamaan kasvatustyötä,niin ymmärtäisit kenties paremmin jalostusjuttuja. :) Tämä on siis Sunelle.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.02.2017 22:16 
Poissa
Eka serti

Mä mielestäni mainitsin asian ihan itekki :wink:
No mut, onneksi kasvattamattaki tiiän mitä ehdotusta tuun kokouksessa äänestään :peukku:

Profiili  

ViestiLähetetty: 26.02.2017 19:46 
Poissa
Toinen serti

Mua kiinnostaa ihan tuo sama kuin Sunea. Että siis miksi ne pitää vapauttaa? Ei minun järkeni mukaan kerta kunnian voi olla niin rajoittava ehto, että sairaita ei saa keskenään parittaa. En usko, että linkoamalla pari pentuetta olisin yhtään sen valaistuneempi tässä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 27.02.2017 07:13 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

Destry kirjoitti:
Mua kiinnostaa ihan tuo sama kuin Sunea. Että siis miksi ne pitää vapauttaa? Ei minun järkeni mukaan kerta kunnian voi olla niin rajoittava ehto, että sairaita ei saa keskenään parittaa. En usko, että linkoamalla pari pentuetta olisin yhtään sen valaistuneempi tässä.

Kokonaisuutta ajatellen, ei tuijota vain yhteen ominaisuuteen, anteeksi kun toistan tätä.

PEVISAn raja-arvon 1 erityisehto on yksi rajoittava tekijä kokonaisuuden jalostamiselle tällä hetkellä.

Ehdotuksen mukana esitetty huoli rodun tämän hetkisestä tiukasta PEVISA:sta, mikä on rajoittanut kokonaisuuden jalostamista. Esimerkkinä tuotu ettei voi yhdistää 0/1 + 0/1 pareja erityisehdon takia.

Koiran jalostamisessa on otettava muutakin huomioon kuin PEVISA, mm. luonne, rakenne, yleinen terveys, sukurasitteet, ataxia, väri jne...

Etusivulla on kokonaisuutta ajatellen perusteltu miksi erityisehto ei ole esityksessämme.

Edit. Kirjoitusvirhe korjattu

Profiili  

ViestiLähetetty: 27.02.2017 18:59 
Poissa
Pissii paperille

Salina kirjoitti:
Tänään saimme yhdistyksen sihteeriltä vastauksen, kuinka ehdotuksemme etenee.

Lainaa:

Me allekirjoittaneet Suomen Amerikanstaffordshirenterrieriyhdistyksen jäsenet ja rodun amerikanstaffordshirenterrierin (jäljempänä amstaffi) kasvattajat olemme huolestuneita rodun tämän hetkisestä tiukasta PEVISA-ohjelmasta, mikä on rajoittanut ja vaikeuttanut rodun monimuotoisuuden ja kokonaisuuden jalostamista.

Toteaminen tilanteesta

Edellä mainittu PEVISA-ohjelma ei tue rodun kestävää kehitystä, eikä turvaa Suomessa amstaffien geneettistä monimuotoisuutta. Lonkkien ja kyynärien raja-arvojen erityisehtojen lisäksi erityisehto sinisen värin kielto, ja geenitestien avulla todennettava pikkuaivoataksia rajoittavat entisestään jalostusmateriaalin käyttöä.

Lonkkien BLUB-indeksit eivät tue tuontien käyttämistä jalostukseen, niiden usein tutkimattomien taustojen takia, minkä johdosta tämän hetkinen tilanne saattaa kannustaa kasvattajia tekemään välipentueita nostattamaan tietyn yksilön indeksiä.

Kyynärien raja-arvon aste 1 erityisehto estää käyttämästä yhdistelmää 0/1x1/0, mikä tällä hetkellä on hyvin tiukka ehto. Rodun kyynärtulokset ovat hyvällä mallilla, josta jäljempänä kaavio. Kyynärien röntgenkuvien tulkinta ei ole yhtä selkeää kuin lonkkien röntgenkuvien arviointi. 1 asteen muutokset harvemmin oireilevat, saati aiheuttavat toimenpiteitä koiran ikääntyessä. Rodun JTO:n mukaan suositellaan, että omistaja tutkisi 1 tai huonomman kyynärlausunnon saanen koiransa tietokonetomografian avulla saadakseen enemmän tietoa vian luonteesta ja vakavuudesta. Näitä tutkimuksia on tehty, ja sen myötä useampia 1 tuloksen saaneita on muuttunut 0:ksi. Mielestämme on kohtuutonta tutkituttaa toistaiseksi vielä hyvin kalliilla menetelmällä 1 tuloksen saaneita koiria. Näin ollen tuloksen 1 (0/1 ja 1/0) kyynärnivelistään saaneita koiria ei tulisi sulkea pois jalostuksesta.

Erityisehdot ulkomaiselle urokselle vaikeuttaa uuden jalostusmateriaalin käyttöä ja rajoittaa monimuotoisuuden säilyttämistä, niiden tutkimattomien taustojen ja vertauskelvottomien tuloksien takia. Tämän hetkinen tilanne saattaa kannustaa kasvattajia käyttämään koiria, joilla ei ole rotumääritelmän mukaisia rotuominaisuuksia vaadittavien erityisehtojen takia.

Tarkoituksenamme on säilyttää amstaffin jalostuksessa rotumääritelmän mukaiset rotuominaisuudet ja – erityispiirteet, rodunmonimuotoisuus ja ennaltaehkäistä vikoja ja sairauksia ehdottamalla seuraavaa:

Minä olen varmaan kyllä se eilisen teeren tyttö, enkä todella kasvata tai aio edes koskaan kasvattaa, vaan tulen pysymään kuluttajalinjalla.
Mutta minusta tämä ylläoleva lainattu teksti antaa hyvinkin moneen kysymykseen vastauksen, mitä täällä on nyt pyydetty. Jopa siis ihan niin, että mä, se eilisen teeren tyttökin ymmärrän ;)

Profiili  

ViestiLähetetty: 27.02.2017 21:28 
Poissa
Eka serti

Onhan se uskottavaa tekstiä jos sen haluaa suoriltaan niellä purematta. Joskus kuitenki kannattaa myös kyseenalaistaa lukemaansa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 28.02.2017 06:10 
Poissa
Pissii paperille

Niin, jos haluaa. Mä en yleensä niele pureksimatta, eikä tämäkään tehnyt poikkeusta. Ehkä vain sisäistin lukemani :P

Muoks; kirovire.

Profiili  

ViestiLähetetty: 28.02.2017 07:33 
Poissa
Multi Champion

Läsgibää kirjoitti:
Onhan se uskottavaa tekstiä jos sen haluaa suoriltaan niellä purematta. Joskus kuitenki kannattaa myös kyseenalaistaa lukemaansa.

Voi luoja. Hiukan noloa kyseenalaistaa toisen "älykkyys"... :roll:

Profiili  

ViestiLähetetty: 28.02.2017 09:23 
Poissa
Eka serti

Ai, oonko mä niin sanonu? Mielestäni en kenenkään älykkyyttä oo kyseenalaistanu, vain korostan lähdekriittisyyttä. Eri asia.

Profiili  

ViestiLähetetty: 28.02.2017 10:22 
Poissa
Toinen serti

:shock2:

Mä oon kakara, eli varmaan huomisen teeren poika, ja vielä se ärsyttävä kersa, joka hokee, että miksimiksimiksi. En kyllä tiedä, että miten sellaiset asiat tähän nyt liittyy, jos tarkentavia perusteluja kysyy.

Lainaa:
Kyynärien raja-arvon aste 1 erityisehto estää käyttämästä yhdistelmää 0/1x1/0, mikä tällä hetkellä on hyvin tiukka ehto. Rodun kyynärtulokset ovat hyvällä mallilla, josta jäljempänä kaavio.

Mä olen ihan samaa mieltä jonkun aiemman kanssa siitä, että jo tämä kahden virkkeen kokonaisuus on ristiriidassa. Hyvin tiukkaa, kun ei saa yhdistää, vaikka tulokset on hyvällä mallilla? What?

Mutta tulihan se jo yllä, että kun pitää koiran väriäkin miettiä, niin tiukaksi menee :rokrok: Jos nyt vähän etupäässä prakaa, mut onpahan oikeat merkit! :doh: Minulla ei siis taida olla mitään lisättävää.

Profiili  

ViestiLähetetty: 28.02.2017 13:10 
Poissa
Pissii paperille

Mä ymmärrän tuon aiemmin kirjoittajan lainatun tekstin niin, että koetaan, että se on nyt tiukka ja estää osan jalostusmatskun käyttämisen esimerkiksi. Ja sen jälkeen toteamus, että tulokset kyynärien suhteen on nyt hyvillä mallilla ja siinä yksi argumentti miksi kirjoittaja/t katsovat, että ehtoa tulisi lieventää. En tiedä, voi olla että sisälukutaitoni ei tässä kohtaa toiminut, jos ymmärsin väärin :mrgreen2:

Sitten toinen juttu. Jännä huomata täällä foorumilla, toistuvasti, että jos joku ihminen on eri mieltä tai ajattelee asioista erilailla ja sanoo sen ääneen, niin varmasti aletaan kirjoittamaan jollain tapaa alentavana sävyyn sitä ihmistä kohtaan. Ja ei, tokihan sitä ei nyt myönnetä. Mut ei se mua haittaa, jokaisella tyylinsä. Joskus sitä vaan ajattelee, että kun periaatteessa usein alunperin ne on asiat ja eriävät mielipiteet niistä mitkä riitelee, niin miksi alkaa siihen hiekkalaatikkotouhuun ja nälvimään tai kirjoittamaan toisille alentavasti.

Ja ei, en haasta riitaa nyt. Kirjoitin vain huomioni mikä meni OT:kai.

Profiili  

ViestiLähetetty: 28.02.2017 13:58 
Poissa
Toinen serti

Niin, toki minäkin sen ymmärrän, mutta vain osin. Mutta mielestäni loogisesti silloin, kun tulokset ovat hyvällä mallilla, ei "tiukka" ehto puhtaista kyynäristä ole mikään ongelma. Siksi se on ristiriitaista.

Lisäksi se, että "ei näitä nyt ole tarkotuis alkaa tehtailla", mutta poikkarihan ei käy, koska "prosessi on niin vaikea, ja saa vain yhden kolmessa vuodessa".

Jos idea ei ole, että ykkösiä aletaan yhdistellä, niin en tällaista yleisvapautusta ei tarvittaisi. Ei sitä tarvitse muotoilla ja piilottaa korulauseisiin ihokupista, luonteista, sydänvaivoista ja showmerkeistä. Jos rajoitus halutaan poistaa, niin sillä viestitään vain ja ainoastaan sitä, että kyynärien terveydestä ollaan yleisesti valmiita tinkimään jotain toista ominaisuutta varten.

Profiili  

ViestiLähetetty: 28.02.2017 15:01 
Poissa
Pissii paperille

Jotenkin hauska huomata, kuinka erilailla ihmiset ymmärtävät lukemansa. Tai mitä siitä ajattelevat. :)

Mä en itse ymmärrä tuossa ristiriitaa. Ymmärrän, että halutaan enemmän jalostusmateriaalia käyttöön tuolla kyynärien vapauttamisella. Ja varmasti sitä joku käyttää jossain vaiheessa, jos muutoin ja muilta ominaisuuksiltaan koira on haluttu. Tuskin kukaan sitä täysin on kieltänyt edes. Ymmärrän tuon kasvattajien "poikkari-tuskan". Ajatellaan tilanne, että olet oman kiintiösi just käyttänyt ja sit tulee upea tilaisuus, josta olet vain pystynyt aiemmin unelmoimaan. No, unelmoinniksi se tällä systeemillä jää nyttenkin. Tai ainakin siksi määräajaksi ja se sit saattoi mennä siinä se tilaisuus.

Profiili  

ViestiLähetetty: 06.03.2017 09:40 
Poissa
Toinen murkkuikä

Paikkakunta: Heinola, ASTn Iiris 7/06, ASTn Pella 3/10, ASTu Tomu 3/10, ASTu Mosku 4/14
Tsuki kirjoitti:

Mitä tulee ulkomaalaisten urosten käyttöön, kuinka moni olisi käytänyt ulkomaalaista jos Pevisa ei sitä olisi estänyt?

Ajattelen geenipoolia, rodun jatkumoa ja terveyttä. Kuinka suuri mahdollisuus on terveisiin pentuihin jos Raja-arvoilla olevia koiria yhdistetään tutkimattomiin ulkomaalaisiin? Jos jo nyt on ongelma ettei edes suomikasvateja saada tarpeeksi tutkittua, joka lisäisi jalostupohjaa, niin miksi asisa olisi toinen näissä tuonti/ulkomaalais pentueissa?

HEP!!
Pellalle ei olisi voinut käyttää ulkomaista (tutkittua!) urosta. B/B ja blup 99.

Profiili  

ViestiLähetetty: 06.03.2017 12:13 
Poissa
Eka serti

2010 vuonna ennen tehtyä pentuetta, blup oli kylläki 105. Eli ei mitään ongelmaa käyttää mitä vaan. Koska pentuja on niin monta tutkimatta ja tutkituista kaks on D-lonkkasia (D/C lasketaan huonomman mukaan eli D) joten onko ihme että blup laskee. Tässä tullaan taas siihen että niitä jälkeläisiä kannattais tutkia.

Lisäys: Sori meni Iiris ja Pella sekasin. Mutta sama pätee Pellaan. Jos sen sisaruksia tutkittas ja loput jälkeläiset, ei tarvis montaa hyvää tulosta kun nousis blup sen tarvittavat kaks. Jos taas tulis huonoa ja blupit laskis, siinä on ideansa. Jos Pella kerran jättää suht huonoa lonkkaa, miks se jättäis hyvää ulkomaisen uroksen kans jonka lonkat monasti on huonommat suomiarviolla kun ulkomailla?

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 161 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC