Amstaffit.com

Amstaffiaiheista keskustelua
Tänään on 14.12.2017 02:23

Kaikki ajat ovat UTC

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 161 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 24.02.2017 12:57 
Poissa
Multi Champion

Joo mutta ero on siinä että missään ei ole mitään tietokantaa mistä kennelliitto näitä kyttäisi. Kyllä se on ihan kasvattajan vastuulla lähettääkö terveystutkimuslausunnot pentuetta rekatessa vai ei.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 13:02 
Poissa
Multi Champion

Eli ainoa muutos tuossa on että nykyään voi tutkimatonta käyttää A-B ja 0-nartulle, jatkossa A-C 0-1. Ulkomailla on niin moninaisia nuo tutkimustulokset ja ENIVEI kennelliitto on rajoittanut ulkomaisten käytön KAHTEEN pentueeseen per koira jonka jälkeen koiralle hankittava pevisan mukaiset tulokset. Eli mitään hillitöntä tutkimattomien käyttöä tämä tuskin aiheuttaa. Minusta tutkimattoman käyttö on perusteltua lähinnä vain kun käytetään aikoja sitten kuolleen koiran spermaa jne.

En ole täysin tyytyväinen C ehdotukseen, mutta se kuitenkin vastaa eniten ajatuksiani pevisan roolista/tarpeesta tällä rodulla. Jos joku olisi tehnyt välimallin ehdotuksen hallituksen ja tämän ehdotuksen väliltä, olisin todennäköisesti kannattanut sitä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 13:24 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

Eva kirjoitti:
Eva kirjoitti:
Kiia kirjoitti:
Yks asia mua vielä tässä viimeisimmässä PEVISA-ehdotuksessa mietityttää.

Ulkomaisia uroksia koskeva poikkeus:
Ei vaadita PEVISA-tutkimuk
sia.

Entä sitten, jos ulkomaisella koiralla on ulkomaan tutkimustulokset, niin onko niin, että niitä ei vain huomioida, vai miten tuo kohta käytännössä menee?

Joo mua jäi tää kans hämää. Tai siis sanamuoto onkyllä harvinaisen huono. Tämä siis tarkoittaa, että jos uroksella D -lonkat sitä voi käyttää? Koska tutkimuksilla ei väliä? Vai ainoastaan tutkimatonta voi käyttää muuten samat raja-arvot kuin muulloin?

Voisko nyt joku tän ehdotuksen tehneistä kertoa mitä tämä lause tarkoittaa jalostuskäytössä?

Mikäli haluat käyttää ulkomailla asuvaa urosta, siltä ei vaadita PEVISAtutkimuksi. Nartulla kylläkin pitää olla PEVISAtutkimukset, mikäli haluat rekistöidä pentueen.

Lause on useamman rodun PEVISAssa, joten on ihan käypä lause.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 15:33 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

gsb kirjoitti:
Lainaa:
Kyynärien raja-arvon aste 1 erityisehto estää käyttämästä yhdistelmää 0/1x1/0, mikä tällä hetkellä on hyvin tiukka ehto. Rodun kyynärtulokset ovat hyvällä mallilla, josta jäljempänä kaavio.

Nuo kaksi lausetta on ristiriidassa keskenään. Ensin sanotaan, että 1+1 on tiukka ehto, sitten sanotaan, että kyynärtulokset ovat hyvällä mallilla. Jos ne ovat hyvällä mallilla eli suurin osa on 0/0, niin miten se on erityisen tiukka ehto, että 1/1 saadaan astuttaa 0/0, joita on 60-80% tutkituista?

Ensimmäisessä lauseessa kerrotaan tämän hetkisen PEVISAn kyynärien raja-arvon aste 1 erityisehdon (= saa parittaa 0:n kanssa) tiukkuudesta. Toisessa lauseessa todetaan kyynärien tilanne ohjaten kaavioon.

Kyynäret on vain yksi osa PEVISA:sta sekä jalostusmateriaalin kokonaisuudesta.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 16:21 
Poissa
Vahva vääryyden puolustaja

Nykyisellä pevisalla on pärjätty ihan hyvin, tulokset on parantunut. Mikä Pevisan tarkoitus onkin. Se ihmetyttää että miksi, pitäisi yt ottaa rajat pois, kun parempaa tulosta saatu?
Hallituksen ehdotus on nykyinen pevisa + tuonti lievennys
Meidän ehdotus TERVEYDEN osalta aivan sama, luukunottamaata sydänkuuntelua.

Muistetaan että kahden pentueen raja, koskee spermoissa vasta viime vuonna kerättyjä :)

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 16:31 
Poissa
Multi Champion

Tsuki kirjoitti:
Muistetaan että kahden pentueen raja, koskee spermoissa vasta viime vuonna kerättyjä :)

Mutta koskee näitä ihan eläviä koiria myös..

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 16:32 
Poissa
Multi Champion

Onko hallituksen tuontilievennys se, että sellaisia koiria joilla ei sukutuloksia (arvosteluvarmuus alle 65) voi käyttää ilman indeksin huomiointia koirille jonka indeksi yli 101? Eli käytännössä voit yhden pentueen tehdä ilman että indeksiä huomioidaan tai kunnes joka muu tuo sukulaisen joka nostaa varmuutta?

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 17:05 
Poissa

Mitään ei saada koskaan kaikille sopivaksi. Toiseksi elävien pentueet, myös vasta viime vuoden jälkeen. Eli silmätutkimus on nykyään aika helppo saada, joka maassa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 17:08 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

Kiia kirjoitti:
Destry kirjoitti:
Miksi ihmeessä ei voi vastata etukäteen, jotta on mahdollisuus kunnolla etukäteen tutustua??

No olen kyllä EHDOTTOMASTI samaa mieltä! Ihan jo siksikin, että kun näin some-aikana on niin helppo asioista "puhua" etukäteen, kirjoittaa mustaa valkoiselle. Niin että äänensä paikalle tuovat todella ymmärtävät, MITÄ äänestävät ja MISTÄ on kyse. Minun mielestäni ehdotus C:n allekirjoittajat tekevät hallaa omalle asialleen sillä, etteivät halua/osaa/voi/pysty/suostu vastaamaan.

Muistaakseni kyllä oli "lupaus", että vastauksia annetaan kun selviää, pääseekö C-ehdotus mukaan esityslistalle vai ei? Mulle tosin se ja sama, koska tiedän, mitä äänestän ja mitä en. Ja ymmärrän myös, mitä nämä 3 PEVISA-ehdotusta käytännössä merkitsevät/tulevat merkitsemään toteutuessaan.

Vastauksia on annettu, ja annetaan kunhan keretään :)
Olen pahoillani jos kysyjät kokevat ettei saa vastauksia. Asiallisia kysymyksiä on ollut, jotka ikävä kylllä on jäänyt vastaamatta koska vastaamisen mielenkiinto on mennyt siihen kun asialinja on kadonnut syyttelyiden ja vihjailujen takia. Yleensähän se menee niin että kaikki joutuu kärsimään yhden typerän takia, ja tämä pätee ihan kaikkialla, eikä pelkästään täällä.

Useampi henkilö joka on ollut kiinnostunut kuulemaan lisää PEVISAesityksestä ja perusteluista, on ollut suoraan yhteydessä asianomaisiin, jolloin asia on tullut kokonaisuutena selväksi.

Tsuki kirjoitti:
Mä oikeasti odotin jopa jonkinnäköistä, aikuismaista vastausta. Koska jopa minä, voisin muuttaa mielini, jos kanta perustellaan hyvin. Varsinkin kun en tästä ehdotuksesta, todellakaan kaikkea ymmärrä. Viitaten noihin perusteluihin ja niiden fakta pohjaan.
Vielä enemmän menee usko näihin ihmisiin, että kysymyksiä pyydetiin, sanottiin että kaikkiin vastataan ja nyt ei niin tehdä. Korkeintaan vihjaillaan että jos on "pokkaa" niin kysy kokouksessa. Ei, minä en kysy kokouksessa. En sen takia että ei olisi pokkaa, vaan sen takia että silloin toimitaan, eikä enää jauheta.

Suoraaan sanottuna tästä jää fiilis, että oma lehmä ojassa, selitetään kauniita korulauseita, sekavia kaavioita. Koska jos nämä kaikki riistuaan jää jäljelle vain pelkkä nopeasti kasaan kyhätty esitys, pevisasta ilman rajoja, toivotaan ettei kukaan hoksaa sitä muun sekasorron keskellä. Jopa ne perustelut ovat rihkamaa.

Miksi sinä muuttaisit mielesi, kun sinulla on oma PEVISAehdotus esityslistalla? mikä jonkin verran tiukempi kuin hallituksen ehdotus, mm. luonnetesti tai mh tulos sekä sydänkuuntelu.
Itseasiassa tämä C PEVISAehdotus ei poikkee hallituksen esityksestä kuin erityisehtojen osalta,jotka karsittu pois, joita ovat mm. lonkilla blupit, kyynärillä 1:lle vain 0 pari ja ulkomaisen uroksen rajoitteet.

C PEVISAehdotus on perusteltu ensimmäisellä sivulla, ja siinä on rajat lonkilla ja kyynärillä. Faktana käytetty mm. kokemusta, KoiraNet.ä, JTO:ta. "Sekavatkaaviot" ovat ihan faktaa, luvut KoiraNet:stä.

Sekasorron keskellä? kuka tätä aiheuttaa?
minä en ainakaan pysy täällä mukana kaikkien kysymysten ja syyttelyiden perässä, mutta yritän parhaani.

Esityksen takana on 23 kennelnimen omaavaa kasvattajaa, useammalta löytyy amstaffiharrastusta 90-luvulta lähtien. Ja usempi on jo yli 40-vuotta, et eiköhän ne oo ihan aikuisia ja osaa käyttäytyä :)

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 17:27 
Poissa

Nyt tais kyllä lipsahtaa :lol2:

Teitä tosiaan on 23, joista kolma vastaa. Yksi on todennut ettei hänellä vastuksia ole, joten jäljelle jää kaksi. Tässä ei nyt kamalasti ole aikaa enää, enne kokousta. Syyttelyitä? Niitä en ole huomannut, tai sitten olen lukenut väärin. En nähtävästi ole ainoa, joka niitä vastauksia kaipaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 17:30 
Poissa

Tsuki kirjoitti:
Nyt kun noita kaavioita on tehty ja julkaistu, niin haluaisin tietää. Onko asiat todella niin huonolla malilla että etupäältä 1 pitää päästä yhdistämään? Aieminkaan niistä ei kummoista ole tullut, ja tässä kuluneen neljän vuoden aikana niihin on saatu huima parannus.
Onko tuontien blupit todella niin iso ongelma, ettei niihin löydy vastapeluria jolla blupit täyttyisivät? Ilman että ne pitää yhdistää, toiseen huono bluppiseen? Onko rotumme tilanne todella niin huolestuttava että raja-arvot pitää poistaa ja kaikki terveet koirat eivät ole enään rodunomaisia? Tämä voidaan vain pelastaa näillä huonommilla tuloksilla?
Monimuotoisuus jos huolestuttaa (jonka useampi tässäkin esiintyvä nimi) on aiemmin sanonut huuhaaksi, miksi ihmeessä ei sitten tehdä enempää geenitestejä, jolloin rodun monimuotoisuus tulisi oikeasti selvitettyä?

Tämä ehdotus tiputtaa kauemmas kuin edellinen pevisa, silti tilastot näyttävät että terveys on parantunut. Ääripäät jäänyt pois ja keskitaso noussut. Onko siis todellakin niin, että nämä koirat mitä on viimeisen neljän vuoden aikana tehty, on niin pahasti epärodunomaisia että on PAKKO löysentää pevisaa, jotta rotu pysyy erityispiirteineen Amstaffina?

Näihin kysymyksiin minä kaipaisin vastuksia, niinkuin monesti jo pyytänyt. Aina saa muuttaa mieltään :)
En mäkään nyt ihan eilen syntynyt ole, joten se niistä vihjailuista.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 17:37 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

Tsuki kirjoitti:
Nykyisellä pevisalla on pärjätty ihan hyvin, tulokset on parantunut. Mikä Pevisan tarkoitus onkin. Se ihmetyttää että miksi, pitäisi yt ottaa rajat pois, kun parempaa tulosta saatu?
Hallituksen ehdotus on nykyinen pevisa + tuonti lievennys
Meidän ehdotus TERVEYDEN osalta aivan sama, luukunottamaata sydänkuuntelua.

Vastattu aikaisemmin PEVISA vaikutuksiin kts. edellisistä viesteistä.

Miksi pitäisi erityisehdot poistaa, EI rajat, vastaus löytyy ensimmäiseltä sivulta.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 17:41 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

Tsuki kirjoitti:
Nyt tais kyllä lipsahtaa :lol2:

Teitä tosiaan on 23, joista kolma vastaa. Yksi on todennut ettei hänellä vastuksia ole, joten jäljelle jää kaksi. Tässä ei nyt kamalasti ole aikaa enää, enne kokousta. Syyttelyitä? Niitä en ole huomannut, tai sitten olen lukenut väärin. En nähtävästi ole ainoa, joka niitä vastauksia kaipaa.

Mitä lipsahtaa? mä en ymmärrrä tämmöisiä vihjailuja, ehkä olen liian vanhanaikainen.

Mihin me aikaa tarvitaa? käännyyttää ketä, jos nyt oikein ymmärsin viestisi oikein.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 17:48 
Poissa

Viittasin ihan sinun omaan vihjailuun.
Ei teidän varmasti tarvi ketään käännyttää, mutta niiden vastausten antamiseen ei aikaa ole. Useampi täällä odottaa niitä. Mielestäni on hyvinkin epäasiallista itse vihjailla, muiden aiheuttamasta sekasorrosta tai vihjailuista.
Jos vastauksia ei anneta, niitä sinä lupasit tämän ketjun alussa, silloin toki todeten että myöhemmin koska hallitukselle työrauha. Sen jälkeen Jonna toteaa että vastauksia saa vuosikokouksessa.

Kyllä, minulla lipsahti väärä sanamuoto, pahoittelut siitä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 18:07 
Poissa
Tuontitarkastaja

JonnaH kirjoitti:
Eli ainoa muutos tuossa on että nykyään voi tutkimatonta käyttää A-B ja 0-nartulle, jatkossa A-C 0-1.

No kyllä nykyisessä PEVISA:ssa vaaditaan tuolta A-B lonkkaiselta myös se BLUP yli 101. Teidän ehdotuksessanne siis sitä tutkimatonta voi käyttää myös C-lonkkaiselle, jonka blup esim. 93 ja kyynärät 1+1. Eroa on oikeasti, ja paljon.

JonnaH kirjoitti:
En ole täysin tyytyväinen C ehdotukseen, mutta se kuitenkin vastaa eniten ajatuksiani pevisan roolista/tarpeesta tällä rodulla. Jos joku olisi tehnyt välimallin ehdotuksen hallituksen ja tämän ehdotuksen väliltä, olisin todennäköisesti kannattanut sitä.

Niin että sitten mieluummin otat sen löyhemmän, jossa mahdollisuus, että syntyy sairaampia pentuja ja rodun terveystilanne taantuu? Mun mielestä aika käsittämätöntä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 18:09 
Poissa
Multi Champion

Mutta eihän MUN tarvitse yhtään sairaammilla kasvattaa, mulla on omat rimat käytössä oli pevisaa tai ei.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 18:17 
Poissa
Tuontitarkastaja

^ hyvä jos on. Epäilen vahvasti, että kaikilla ei.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 18:58 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

Tsuki kirjoitti:
Nyt kun noita kaavioita on tehty ja julkaistu, niin haluaisin tietää. Onko asiat todella niin huonolla malilla että etupäältä 1 pitää päästä yhdistämään?

Kokonaisuutta ajatellen, ei tuijota vain yhteen ominaisuuteen, anteeksi kun toistan tätä.
Ehdotuksen mukana esitetty huoli rodun tämän hetkisestä tiukasta PEVISA:sta, mikä on rajoittanut kokonaisuuden jalostamista. Esimerkkinä tuotu ettei voi yhdistää 0/1 + 0/1 pareja erityisehdon takia, ja tästä nyt väännetty että näitä 1 + 1 kyynäriä haluttais heti alkaa jalostaa. Ei, niitä ei ole aikaisemminkaan menneinä vuosina hirveesti yhdistelty.

Tsuki kirjoitti:
Onko tuontien blupit todella niin iso ongelma, ettei niihin löydy vastapeluria jolla blupit täyttyisivät? Ilman että ne pitää yhdistää, toiseen huono bluppiseen?

Tässäkin palaan siihen kokonaisuuteen, blupit on oiva apuväline koiran jalostamisessa. Mistään isosta ongelmasta ei olla mainittu, vaan tässä kohtaan voisi nostaa huolena sen monimuotoisuudeen säilyttämisen jatkossakin, tuontien kautta saadaan uutta verta kantaamme.
Tuonneilla yleensä on paljon muutakin annettavaa kuin pelkät lonkat mm. suku, jonka takia ne on hankittu jatkojalostusta silmällä pitäen.

Tsuki kirjoitti:
Onko rotumme tilanne todella niin huolestuttava että raja-arvot pitää poistaa ja kaikki terveet koirat eivät ole enään rodunomaisia? Tämä voidaan vain pelastaa näillä huonommilla tuloksilla?

C ehdotuksessa ei ole raja-arvoja poistettu, vaan erityisehdot.
Missään ei ole mainittu että kaikki terveet koirat eivät olisi rodunomaisia, rodunomaisuuteen kuuluu muutakin kuin terveys mm. luonne ja ulkomuoto. Eli jätän tämän tähän.

Tsuki kirjoitti:
Monimuotoisuus jos huolestuttaa (jonka useampi tässäkin esiintyvä nimi) on aiemmin sanonut huuhaaksi, miksi ihmeessä ei sitten tehdä enempää geenitestejä, jolloin rodun monimuotoisuus tulisi oikeasti selvitettyä?

Koiran kasvattajilla on ilmaisia apuvälineitä käytettävänä monimuotoisuuden selvittämiseksi mm. sukutaulut ja niiden tutkiminen pidemmälle kuin se mitä rekkarissa kerrotaan. KoiraNet.stäkin saa sukusiitosprosentin ja sukukatokertoimen, jotka on oivia apuvälineitä tähän.
Jos alettaisiin tutkimaan enemmän geenitestein niin pentujen hinnat nousisi entisestään.

Tsuki kirjoitti:
Tämä ehdotus tiputtaa kauemmas kuin edellinen pevisa

Perusteletkö väittämäsi?

Laitan tähän vertailuksi edellisen ja C ehdotuksen.
EDELLINEN Ohjelma voimassa 1.1.2008-31.12.2012
III PEVISA ohjelma:
Pentujen vanhemmista tulee olla ennen astutusta annettu kyynärkuvauslausunto, lonkkakuvauslausunto ja voimassa oleva silmätarkastuslausunto. Silmätarkastuslausunto ei saa olla 24kk vanhempi. Rekisteröinnin raja-arvona on lonkkaniveldysplasian aste C.

C ehdotus PEVISA ohjelmaksi:
Pentujen vanhemmista tulee olla ennen astutusta annettu kyynärnivellausunto, lonkkakuvauslausunto ja voimassa oleva silmätarkastuslausunto. Silmätarkastuslausunto ei saa olla 24 kk vanhempi.
Rekisteröinnin raja-arvona on lonkkaniveldysplasian aste C ja kyynärniveldysplasian aste 1.

Tsuki kirjoitti:
Onko siis todellakin niin, että nämä koirat mitä on viimeisen neljän vuoden aikana tehty, on niin pahasti epärodunomaisia että on PAKKO löysentää pevisaa, jotta rotu pysyy erityispiirteineen Amstaffina?

Missään ei ole näin väitetty, palataan ensimmäiselle sivulle missä kirjoitetaan huolesta kokonaisuuta ajatellen.

Tsuki kirjoitti:
Näihin kysymyksiin minä kaipaisin vastuksia, niinkuin monesti jo pyytänyt. Aina saa muuttaa mieltään :)
En mäkään nyt ihan eilen syntynyt ole, joten se niistä vihjailuista.

Ole hyvä, toivottavasti sait vastauksen kysymyksiin :)
Vihjasin vaan et allekirjoittaneet ei ole mitään eilisen teeren poikia rodun parissa, ja omaa aikuisen ajattelutavan.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.02.2017 22:26 
Poissa
Eka serti

Mun suurimpia ihmetyksiä edelleen on se, että jos kerta kukaan ei aio niitä 0/1 x 0/1 tai 1/1 x1/1 yhistelmiä tehä, nii miksi ne pitäs sallia kaikkien kasvattajien käyttöön?
Todellako luotetaan siihen että ne sitte pysyy poikkeuksena? Kun tunnetusti niille poikkeuksille löytyy aina hirmu hyvät perustelut, nii ei mee kauaa kun poikkeuksesta tuleeki enemmänki sääntö.
Jos niitä kukaan ei aio tehdä nii miksi ei oo sama pitää ne pois käytöstä?

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.02.2017 05:49 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

Läsgibää kirjoitti:
Mun suurimpia ihmetyksiä edelleen on se, että jos kerta kukaan ei aio niitä 0/1 x 0/1 tai 1/1 x1/1 yhistelmiä tehä, nii miksi ne pitäs sallia kaikkien kasvattajien käyttöön?

Tämä on toistoa pahoittelyt siitä.
Kokonaisuutta ajatellen, ei tuijoteta vain yhteen ominaisuuteen. Ehdotuksen mukana esitetty huoli rodun tämän hetkisestä tiukasta PEVISAsta, mikä rajoittanut kokonaisuuden jalostamista.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 161 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC