Amstaffit.com

Amstaffiaiheista keskustelua
Tänään on 29.06.2017 00:13

Kaikki ajat ovat UTC

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 64 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 19.05.2015 18:30 
Poissa
Vahva vääryyden puolustaja

Ei pidä ei, mut kyllähän ne pistet ja varsinkin osa-alueet kertoo jotain. Ainakin pitäisi. Tämä tuomari pari on kohtuu hyvä, mut en kyllä tykkää tuosta ettei tuota -2 pehmeetä tule, ja tuo +3 vilkas aika monella, vaikka vois mennä jopa miinuksille kun "rauhallisuus" tulee pelosta johtuvasta apatiasta. Mut tokihan jokainen vie kelle tahtoo jne.
Minä en näille vie, en sen enempää Lankiselle tai Tarkalle :D
Jos taas puhutaan yleisellä tasolla niin +170 ja siitä ylös päin pitäisi olla ihna hyvällä amstaffilla, mut tuon vilkkauden taksia on jo monella muulla. Sitten huomattavasti parempi koira osa-alueiltaan on vähimmillä pisteillä, kun on enemmän vilkas. Luonnetesti pisteytyksen lapsus, mun mielestä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.05.2015 18:45 
Poissa
Multi Champion

Tsuki kirjoitti:
Jos taas puhutaan yleisellä tasolla niin +170 ja siitä ylös päin pitäisi olla ihna hyvällä amstaffilla, mut tuon vilkkauden taksia on jo monella muulla. Sitten huomattavasti parempi koira osa-alueiltaan on vähimmillä pisteillä, kun on enemmän vilkas. Luonnetesti pisteytyksen lapsus, mun mielestä.

Siksi niitä pisteitä ei kannatakaan tuijottaa, vaan keskittyä siihen, mitä näkee + siihen millainen koira on arjessa/harrastuksissa :)

Tän takia ei itsellä juuri väliä kelle testiin vien. Kun ei mua kiinnosta ne pisteet, vaan se mitä omin silmin näen siitä koirasta. Samanlainen temppurata tuomareista riippumatta ja koiralla mahdollisuus toimia hyvin tai huonosti.

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.05.2015 19:13 
Poissa

Mutta kyllä niihin pisteisiinkin pitäisi pystyä jonkun verran luottamaan, varsinkin osa-alueisiin. Aina kaikkien testiä ei ole mahdollista nähdä, ei edes videolta. Kyllä mä haluaisin pystyä luottamaan et jos koira on +180 ja osa-alueet muutenkin hyvi, eikä vain vilkkaus mikä nostaa. Että kyseessä on ihan hyvä koira, jopa amstaffina. Jos näin ei ole, on koko testaus menettämässä pointtinsa. Mun mielestä. Sama jos koira saa sen +50 niin "on se kiva kotona" selitys sitten varmaan toimii, kun kukaan ei näkemässä ole ollut.

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.05.2015 19:13 
Poissa

Mutta kyllä niihin pisteisiinkin pitäisi pystyä jonkun verran luottamaan, varsinkin osa-alueisiin. Aina kaikkien testiä ei ole mahdollista nähdä, ei edes videolta. Kyllä mä haluaisin pystyä luottamaan et jos koira on +180 ja osa-alueet muutenkin hyvi, eikä vain vilkkaus mikä nostaa. Että kyseessä on ihan hyvä koira, jopa amstaffina. Jos näin ei ole, on koko testaus menettämässä pointtinsa. Mun mielestä. Sama jos koira saa sen +50 niin "on se kiva kotona" selitys sitten varmaan toimii, kun kukaan ei näkemässä ole ollut.

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.05.2015 19:19 
Poissa
Multi Champion

Jos koiralla on testistä +180p, niin vilkkauden osuus pisteitä nostavana on max 15p. Eli vaikka olisi vilkkaus arvioitu väärin, jää vielä +165p joka on ihan ok. Minusta pääasia olisi että kaikki on plussalla ja koirassa ei ole mitään "hämärää" (ts ihmisille murisemista, napsimista, pelkotiloja jne). Se testi on ikäänkuin osoitus siitä että kasvattajaa kiinnostaa jalostuskoiransa luonne ja ettei luonnetta haluta salata, pisteistä viis. Suurin osa kasvattajista ei kasvata luonnetestipisteillä, joten testien pistemäärätkään ei ole niin justiinsa. Se 120p koira voi olla oikein loistava jalostuskoira, koirassa kun on muutakin kuin se luonne.

Niin kauan kun käytetään näin paljon testaamattomia, pidän jo sitä hyvänä saavutuksena että on testattu edes hyväksytysti. Ja oletan, että jos 3-4 vuotias jalostuskoira on testaamatta, on tähän syynä jonkin sortin pelko huonosti sujuvasta testistä, muuta en oikein keksi.

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.05.2015 19:52 
Poissa
Eka serti

JonnaH kirjoitti:
Ja oletan, että jos 3-4 vuotias jalostuskoira on testaamatta, on tähän syynä jonkin sortin pelko huonosti sujuvasta testistä, muuta en oikein keksi.

Oho, mie oon jostain siun kans ihan samaa mieltä :peukku:

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.05.2015 20:40 
Poissa
Multi Champion

Toki jos jalostusuros on täysin kotikoirana ei-aktiivilla, niin jotenkin ymmärrän ettei testiin välttämättä tule mentyä, jos kukaan ei patista.

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.05.2015 20:44 
Poissa

Selitys sekin on tai sitten on liian nuori testiin :D
Mut kyl mä esim: oon kysellyt uroksia joitka ei ole testattu, ja samalla olen ilmoitannut että haluaisin että se testattaisiin. Ei ole kukaan vielä kieltäytynyt.

Profiili  

ViestiLähetetty: 20.05.2015 07:20 
Poissa
Päällikkö Pukama

Amstaffinhan kuuluu olla rodunomaisesti vilkas tai jopa erittäin vilkas. Eli ei se amstaffista huonoa tee, jos on kovinkin vilkas. Toki jos menee häiritseväksi niin eihän se plussaa ole millekään koiralle.

Profiili  

ViestiLähetetty: 20.05.2015 09:00 
Poissa
Multi Champion

Taidettiin meinata sitä, että osa ei-niin-vilkkaistakin saa "aina" +3 vilkas, vaikkei ansaitsisi. Näillä tuomareilla, jotka yhdistyksen testissä.

Musta ne on paskoja tuomareita koska mun melkein kaikille kasvateille antaneet ennemminkin +1 erittäin vilkas tai sitten +2 kohtuullisen vilkas, epäreilua :denti:

Profiili  

ViestiLähetetty: 20.05.2015 10:01 
Poissa
Oppi sisäsiistiksi

Oulussa on testi elokuussa. Onko tuomareista vielä mitään tietoa?

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.05.2015 06:23 
Poissa
Toinen serti

Mä olenkin todennäköisesti kyydin tarpeessa, koska meidän auto lopetti yhteistyön eilen. :silly:

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.05.2015 08:06 
Poissa
Treenaa raivolla

Tuomareista kun on välillä keskustelua, niin itse en vie enää yhtään amstaffia Turunen & Matsuoi parille. Aivan naurettavaa oli se uhkaaminen. Meillä on kotona koiralla enemmän uhkia kuin joku risun kanssa huitova mummeli, joka mun mielestä olisi voinut käyttää enemmän kehonkieltä ollakseen uhkaava. Koirani kuitenkin ihan varmasti olisi kestänyt suurempaa uhkaa. En ole pohtinut miten olisi vaikuttanut loppupisteisiin jos koirasta olisi saatu sille kotioloissa tyypillinen reaktio testissä aikaan (tai sitten ei.) En vaan tykkää siitä, jos mulle jää testistä paskan maku suuhun siksi, että en ole tyytyväinen tuomarin toimintaan. Toisen tuomarin olisi syytä olla mies. Mun mielestä.
Onneksi voi valita kelle vie.

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.05.2015 09:19 
Poissa
Oppi sisäsiistiksi

Elsa kirjoitti:
Tuomareista kun on välillä keskustelua, niin itse en vie enää yhtään amstaffia Turunen & Matsuoi parille. Aivan naurettavaa oli se uhkaaminen. Meillä on kotona koiralla enemmän uhkia kuin joku risun kanssa huitova mummeli, joka mun mielestä olisi voinut käyttää enemmän kehonkieltä ollakseen uhkaava. Koirani kuitenkin ihan varmasti olisi kestänyt suurempaa uhkaa. En ole pohtinut miten olisi vaikuttanut loppupisteisiin jos koirasta olisi saatu sille kotioloissa tyypillinen reaktio testissä aikaan (tai sitten ei.) En vaan tykkää siitä, jos mulle jää testistä paskan maku suuhun siksi, että en ole tyytyväinen tuomarin toimintaan. Toisen tuomarin olisi syytä olla mies. Mun mielestä.
Onneksi voi valita kelle vie.

Siirin testissä risua taas heiluteltiin ihan kunnolla

http://s101.photobucket.com/user/cenny2 ... i.mp4.html

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.05.2015 09:48 
Poissa
Toinen serti

Joo, mun mielestä varsinkin se ihmisen kanssa ollessa tehty hyökkäys (siis ei seinä) oli kaikkea muuta kuin uskottava. Lisäksi vähän niinkuin loppui ennenkuin edes oikein alkoi. Kaupunkikoira näkee arjessa paljon uhkaavampia tilanteita muutenkin. :mrgreen2: Seinällä yritystä oli edes enemmän, mutta koiraa kiinnosti vielä vähemmän.

https://youtu.be/Qw2Urf71lDc

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.05.2015 11:05 
Poissa
Treenaa raivolla

Sitä ihmisen kanssa tehtyä hyökkäystä juurikin tarkoitin.

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.05.2015 11:06 
Poissa
Treenaa raivolla

Ja tossa Rhondan testissä on enemmän yritystä kuin Tykin. Mä laitan siitä videon kun ehdin.

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.05.2015 11:09 
Poissa
Multi Champion

Mä olen joskus tota kysynyt tuomareilta. Kuulema puolustushaluinen koira reagoi pieneenkin uhkaan, ja sellainen jolla ei halua löydy, ei reagoi sen enempää, vaikka uhkaa lisättäisiin. Maksimivaikutus loppupisteisiin on 2-4 luokkaa joten ei ainakaan omaa persettä kauheasti kaivele, jos loppupisteistä jäisi surkean hyökkäyksen takia 4p puuttumaan. Edelleenkään kun ne pisteet ei kerro juuri mitään :)

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.05.2015 11:14 
Poissa
Toinen serti

Mun koira sai niin surkeet pisteet, että kaivelee tämä vääryys. :mrgreen2: vitsi.

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.05.2015 11:19 
Poissa
Multi Champion

Ja siis vielä painotettiin, että MAHDOLLISIMMAN pienellä uhalla koitetaan reaktio saada koirasta irti. Ei ole tarkoitus traumatisoida koiria eliniäksi hyökkäyksellä. Tuomarihan EI voi tietää, mikä koira voisi kestää enemmänkin uhkaa. Pääpointtina kuitenkin heillä oli se että jos koira ei pienempään uhkaan reagoi, on sitä turha uhata enempää, harvoin se kuulema sieltä enää nousee. Toki joskus saattavat sellaiselle koiralle, jonka uskovat kestävät, kokeilevan isompaa uhkausta. Ja tämä jolta kysyin, ei ollut tästä tuomariparista kumpikaan, ja siksi kysyin, kun hekin tekivät melko pliisut hyökkäykset ja olin ollut pari viikkoa ennen toisessa testissä, missä hyökkäykset oli näyttävämpiä.

Minusta ihan järkeenkäyvä selitys, koska näin aremmatkin koirat saavat edes mahdollisuuden näyttää halunsa, kun niiden päälle ei suoraan rynnätä kepin kanssa huitoen :)

edit. ja tää on voinut muuttua, tästä pari vuotta aikaa. Mutta silloin tosiaan säännöt suosittelevat tuomareille että hyökkäys tehdään kuormittamatta koiraa turhaan. Voi olla että nykysäännöillä pitää tehdä uhkaavammat hyökkäykset. Joku varmaan tietää paremmin.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 64 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC