Amstaffit.com

Amstaffiaiheista keskustelua
Tänään on 14.12.2017 02:25

Kaikki ajat ovat UTC

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 224 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 20.06.2014 17:51 
Poissa
Multi Champion

Muistat väärin, kävin kurssin ennen ekaa amstaffia (tarkistin juuri).

Ja kyllä, kasvatus on aina ollut haaveissa, jo ala-asteelta asti, enkä ymmärrä mitä väärää siinä on :roll2: Myös amstaffi ollut vuosia haaveena ennen kuin sitten vihdoin sen ensimmäisen hankin.

Foorumille liittyminen liittyi siihen, että jo ennen sitä omaa amstaffia seurailin rotua ja "piirejä" jonkin aikaa. Ehdin siis täälläkin notkua jo vuoden ennen ekan pennun tuloa. Ei ollut siis mikään hetken mielijohde, tämä rotu ja kasvatushaaveet. Vaikka yhdessä välissä myös jo ehdin hautaamaan kasvatushaaveet, mutta sitten se into taas jostain löytyi uudelleen :)

JA JOO, OLEN PASKAKASVATTAJA KOSKA OLEN HALUNNUT KASVATTAA JO ENNEN EKAA AMSTAFFIA :denti:

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.06.2014 09:43 
Poissa
Toinen murkkuikä

Paikkakunta: Heinola, ASTn Iiris 7/06, ASTn Pella 3/10, ASTu Tomu 3/10, ASTu Mosku 4/14
JonnaH kirjoitti:
JA JOO, OLEN PASKAKASVATTAJA KOSKA OLEN HALUNNUT KASVATTAA JO ENNEN EKAA AMSTAFFIA :denti:

No aivan varmasti :denti: Mut tiiät itekki, ettei toi o totta :peukku:

Väistämättä herätti kysymyksen, että jos mä menisin kasvattajakurssille, niin saisinks mä sit alkaa kasvattamaan vaan ASTeja. Tai chihuja. Kun ne on ainoot mitä mulla on ikinä ollu kotona. Mut kysymys on täysin hypoteettinen. Ja ihan väärän otsikon allakin :mrgreen2:

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.06.2014 10:50 
Poissa
Päällikkö Pukama

Mä anoin kennelnimen aikanaan bretonille ja sakemannille. Yhtään sakupentuetta en aio kasvattaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.06.2014 11:35 
Poissa
Sääliserti -> MVA

Mää olen myös aikoinani hakenut kennelnimeni cane corsoille. Italiasta oli mahdollinen kantanarttu hakusessa mutta mitä enemmän rotua "siivilöin" tulin todenneeksi että ne eivät olleetkaan, nimenomaan mm. luonteiltaan, se mun omin juttu. Onneksein tulin törmänneeksi samoihin aikoihin eli kymmenisen vuotta sitten rotuun amstaffi joka osoittautui tutkimisen arvoiseksi vaihtoehdoksi ja pesi ominaisuuksillaan corsottimet :) .

"Mie olen tämmönen rauhallinen ja harkitseva äiti-ihminen maaseudulta. Tykkään kokata,leipoo & siivota. Meil on aina tosi siistii,lapset tottelee ja mul on tukka nätisti.Mies on kans kunnollinen ja mukavan tasainen luonne, semmosta." Fuckta.

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.06.2014 11:53 
Poissa
Multi Champion

Teiltä pitäs ottaa kennelnimet pois :toktok: :denti:

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.06.2014 12:26 
Poissa
Toinen murkkuikä

Paikkakunta: Heinola, ASTn Iiris 7/06, ASTn Pella 3/10, ASTu Tomu 3/10, ASTu Mosku 4/14
JonnaH kirjoitti:
Teiltä pitäs ottaa kennelnimet pois :toktok: :denti:

:denti: :denti:

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.06.2014 13:59 
Poissa
Oppi sisäsiistiksi

Oonkohan mä sit ihan yksin ajatukseni kanssa, että mun mielestä on omituista ruveta kasvattamaan rotua, jollaista ei ole koskaan omistanut? Siis että etukäteen jo tietää kasvattavansa rotua, jota on suunnilleen kuvissa nähnyt?

Mä jotenkin ainakin toivoisin, että kasvattajaksi halajavat edes vähän tietäisivät rodusta jotain. Muutakin, kuin mitä internet tai keskustelupalstat antaa ymmärtää.

Mulle tulis mieleenkään, että selailis jotain koira-atlasta ja kattelis sieltä, että toi rotu näyttää kivalta, tota mä haluun kasvattaa, anompahan kennelnimen sille rodulle ja käyn vielä kasvattajakurssinkin ennen kuin oon ite saanut kokea sen, että millaisia ne oikeasti ovat. Kuulostaa melkein kuin ois perustamassa jotain virtuaalikenneliä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.06.2014 14:08 
Poissa
Multi Champion

Totta, on outoa, jos rupeaa kasvattamaan nollakokemuksella. Olisi aika outoa kasvatusta, jos ei olisi mitään hajua rodusta, eikä edes rodun yksilöä kotona ollut koskaan.

Itse kuitenkin rotuun tutustuin tapaamalla koiria kotioloissa ja harrastuksissa/näyttelyissä jo ennen ensimmäisenkään yksilön hankintaa, sekä pidin yhteyttä vanhoihin, kokeneisiin kasvattajiin ja olin tekemisissä monien harrastajien kanssa. Pitbullin halusin jo pikkutyttönä, en saanut. Sen sijaan sain bernin ja kultsuja. Sittemmin rotu tarkentui amstaffiin, mutta edelleenkään ei ollut mahdollisuutta pentua ottaa. Rotu tuntui hyvin omalta, jo ennen sitä omaa amstaffia.

Mun mielestä ei ole MITÄÄN väliä, missä vaiheessa on tiennyt haluavansa kasvattaa. Sillä ON väliä, miten kasvattaa ja millä.

On aivan eri asia, jos olisi uusi myös koiraharrastajana, mutta kaikenlaista koiraharrastustaustaa oli jo kymmenisen vuotta ennen kuin amstaffin otin.

Kasvattajakurssi on yleissivistävä, eikä kennelnimikään tee kenestäkään kasvattajaa. Itse hain sen jo silloin valmiiksi, vaikken tiennyt tuleeko koskaan käyttöä.

Anteeksi väärä tapani tiellä kohti kasvattajuutta. Olen tosi pahoillani, jos olen tällä tyylillä jonkun mielen pahoittanut.

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.06.2014 14:24 
Poissa
Oppi sisäsiistiksi

Sä jotenkin aika usein unohdat, että amstaffia ennen sulla oli paperiton sakemanni. Kummasti se jää mainitsematta, vaikka koiraa ottaessas olit ihan saatanan ylpee siitä.

Ja aivan sama mulle, kasvata vaikka villisikoja. Mä vaan jotenkin haluisin, että kasvattaja tietäis rodun ihan oman kokemuksensa kautta, ennen kuin rupee pentuja linkoomaan ja myymään niitä eteenpäin. Koska kasvattaja on se, jonka sanaan luotetaan, on vaikee ymmärtää, että rotua pari kertaa rapsuttanut osais kertoa että millaisia ne oikeesti on.

Ja tuo ei ollut pelkästään sulle suunnattu. Meillon muutama muukin, jotka kasvattaa, vaikka ovat vasta pintaraapasulta tutustuneet rotuun.

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.06.2014 14:46 
Poissa
Multi Champion

Miten mä olen unohtanut mun entisen koiran ja miten se edes tähän liittyy? Olenhan tännekin laittanut sen kuvia ja jopa kertonut lopetuksestakin, sehän oli mulla vielä melkein vuoden ekan amstaffin kanssa samaan aikaan. Olisin jo aiemmin halunnut sen amstaffin mutten voinut sen kanssa ottaa. Sitten otin riskillä, ja eihän se toiminut pidemmän päälle, kuten arvasinkin. Mulla on ollut myös muun rotuisia, mutta miksi mä niistä kirjoittaisin tähän nyt? Ne ei käsittääkseni liity tähän _mitenkään_, kun mulla on nykyään amstaffeja, eikä suunnitelmissa vaihtaa pois. Toki ne on kokemusta kartuttaneet eri roduista ja koirista ylipäänsä, mikä on vaan hyvä asia.

Mä EN ole alkanut kasvattamaan heti. Vietin useampia vuosia aktiivisesti rodun parissa ennen ekaa pentuetta jonka kanssa sain valtavasti apua ja tukea kokeneilta kasvattajilta. En ollut astuttamassa ensimmäistä mahdollista narttua, jonka olisin voinut aivan hyvin tehdä, jos olisi ollut hinku kasvattaa heti. En halunnut aloittaa millään paskamateriaalilla, vaan odotin jotain sellaista, jossa olisi jotain ideaa.

Voi olla että joku muu onkin alkanut kasvattamaan heti, ilman mitään tietoa rodusta. Mutta mun on turha väittää tehneen niin. Ilmeisesti kennelnimen hakemine etukäteen oli paha asia.

Minusta aivan turha mollata ihmisiä täällä, siitä miten aloittavat kasvatusuransa. Ei se kokemus tee kenestäkään kasvattajasta toistaan parempaa, vaan se miten kasvattaa ja millaista jälkeä saa aikaan.

ps. paasauksesi mua ja mun typeriä kasvatushaaveita kohtaan olisi ollut ajankohtainen 8,5v sitten, enää se ei hyödytä :wink:

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.06.2014 15:57 
Poissa
Oppi sisäsiistiksi

Huoh. Jospa annetaan olla. Juhannus alkaa olla ohi ja foorumilla oli siitä huolimatta jotain luettavaa. Kiitos siitä.

p.s. muistan myös jo sen paperittoman sakemannin aikoihin kritisoineeni sun koiravalintaasi...

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.06.2014 17:32 
Poissa
Toinen murkkuikä

Saara, mullaki on ollu kaks paperitonta koiraa. Ne ekat pikkuset.
Nykyään ajatusmaailma on muuttunu niin, etten paperitonta ja tutkimatonta haluais. (Vaik Kismo ja Pertta oliki terveitä sekä pitkäikäsiä)
Ja aika paljon on muitaki vaatimuksia ja toiveita tullut :)

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.06.2014 18:25 
Poissa
Multi Champion

rietu2 kirjoitti:
p.s. muistan myös jo sen paperittoman sakemannin aikoihin kritisoineeni sun koiravalintaasi...

Niin? Miksi ihmeessä kritisoit, kuuluiko se jotenkin sulle? Olisiko mun siis pitänyt jo silloin alaikäisenä ottaa se amstaffi? Ikävä kyllä en saanut itse valita koiraa, kun ei ollut omaa asuntoa eikä tuloja, vaan päätöksen teki pitkälti se, kuka maksoi :orava: Samoin kuin sitä aiempien koirien kohdalla. Ja ehkä oli ihan hyvä saada pohjalle vähän kokemusta erilaisista roduista, niin on vähän vertailupohjaa sekä kokemusta eri tyyppisistä koirista ja luonteista.

maria333 kirjoitti:
Nykyään ajatusmaailma on muuttunu niin, etten paperitonta ja tutkimatonta haluais. (Vaik Kismo ja Pertta oliki terveitä sekä pitkäikäsiä)
Ja aika paljon on muitaki vaatimuksia ja toiveita tullut :)

Mäkään en olisi halunnut. Mutta olin tyytyväinen koiraan kuin koiraan, koirattoman vuoden jälkeen. Jopa se beagle olisi kelvannut, mitä ensin tarjottiin :denti: (sillä ois sentään ollut paprut..)

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.06.2014 19:21 
Poissa
Toinen murkkuikä

JonnaH kirjoitti:
Mäkään en olisi halunnut.

Siis silloin oisin toiselle saanut paperit, mutta en kattonu tarttevani niitä mihinkään. Eli olin ihan tyytyväinen paperittomiin.
Silloin :)

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.08.2014 10:32 
Poissa
Päällikkö Pukama

Palataanpa aiheeseen.

Kauden viimeinen luonnetesti:
04-05.10. Lappeenranta klo 10.00.
Järj Suomen amerikanstaffordshirenterrieriyhdistys ry.
Tuomarit Lea Kilpeläinen ja Tapio Knuutinen.
Ilm. 8.9. klo 19 - 21
Susanna Berghäll, Linnustajankuja 1 D 34, 01450 Vantaa, 045 676 6354, susa.berghall(ät)gmail.com. Osm. amstaffit 45 €, muut 50 €, FI26 4055 2020 1490 52. Maksutietoihin viestiksi "LT 10-2014". Etusija amerikanstaffordshirenterriereillä.

Varaa paikka puhelimella.
Kun paikka varattu, laita tulemaan koirasi rekkarista kopio sähköpostilla ja omistajan yhteystiedot, myös postiosoite ja puh.numero.
Maksa testi. Laita kuitista kopio sähköpostilla. Vain maksettu testi on varattu. Maksamattomat paikat menevät uudelleen jakoon.

Jos koiralla alkaa juoksu tai se sairastuu, ilmoita välittömästi.

TARKISTA ETTÄ KOIRAN ALKUPERÄINEN REKISTERITODISTUS ON TALLESSA, LUONNETESTI ON SUUNNILLEEN AINOA PAIKKA MISSÄ ALKUPERÄINEN PITÄÄ OLLA MUKANA.
TARKISTA ETTÄ KOIRASI ROKOTUKSET OVAT KUNNOSSA.
TARKISTA ETTÄ KOIRASI TUNNISTUSMERKINTÄ TOIMII. JOKAISELTA KOIRALTA TARKISTETAAN TESTISSÄ SIRU.

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.08.2014 14:46 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

Pikkasen OT mut kiinnitin katseeni hintaan, onko nykyään luonnetestit tuon hintaisia?
Mitä kuluja testin järjestämisestä tulee? ja kuinka paljon?

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.08.2014 15:10 
Poissa
Suukkojunkkari

Mä muistelisin maksaneeni tuota luokkaa jo Ellin testistä vuonna 2008..

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.08.2014 19:52 
Poissa
Pikkasen innokas

Paikkakunta: Lappeenranta, ASTu Wubi -09 ASTn Ninja -12 ASTu Naksu -14
Lappeenrannan seudulla, mm. Imatralla juuri viime viikolla näin LT-ilmon jossa hinta oli 80€. Joku sitä kritisoi ja selittivät korkean hinnan sillä että tuomareita ei ole lähiseudulla ja siitä tulee enemmän kuluja että saadaan tuomarit tänne...

Tuon minun järjestämän lokakuun testin budjetointi on ainakin hyvin +/-/0. Luonnetestipaikka maksaa paikassa kuin paikassa usein 300-500€ viikonlopulta, tuomarien matkakulut ja päivärahat tekevät monia satoja euroja per tuomari, koetoimitsijoiden korvaukset, talkooväen ruokinta, mahdollisten tarvikkeiden hankinta ym. Kovin menee tiukille tolla 40-50€ ilmohinnalla edellyttäen siis että testi tulee täyttymään - muuten otetaan takkiin automaattisesti.

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.08.2014 20:34 
Poissa
Päällikkö Pukama

Tuo on hinta jolla ei tule tappiota. Voittoa ei luonnetesteillä ole tarkoitus tehdä. Joskus joku satanen tulee, jos kaikki talkoilee (paitsi tuomarit) ja esim.osa talkooeväistä saadaan lahjoituksena.

Profiili  

ViestiLähetetty: 08.09.2014 20:50 
Poissa
Pikkasen innokas

Paikkakunta: Lappeenranta, ASTu Wubi -09 ASTn Ninja -12 ASTu Naksu -14
Lappeenrannan luonnetestiin 4-5.10 otetaan ilomielin talkooväkeä vastaan! Paikalla on mahdollisuus majoittua ilmaiseksi ( myös koirien kanssa ) joten kauempaakin voi tulla viikonlopun viettoon luonnetestin merkeissä :peukku:

Ilmoittautua voi yksärillä, sähköpostitse oona.reponen@amstaffiyhdistys.net tai luuriin 0407697738.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 224 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC