JonnaH kirjoitti:
Ööh, miksi nyt niin kovasti hiertää kun Chai saa tehdä pentueen tai pari ilman indeksiä? Eihän tuossa ole mitään muuta poikkeusta kuin se ettei indeksien 101 keskiarvo välttämättä toteudu. Chain oletettu indeksi Suomessa kuvattuna olisi noin 95-97 joten jää max 1-2 pojon päähän "sallitusta" ensimmäisessä pentueessa. Ei ole mitenkään tarkoituksena käyttää indeksitöntä urosta kaikille mahdollisille juuri 101 rajan ylittäville...
Mä en nyt ymmärrä mistä tuo Chain kokoinen herne nyt meni nekkulaan. Mä laitoin tän pevisa-ihmetykseni tänne koska halusin eriyttää sen koko jalostustriidistä ja koskien nimenomaan koirien eriarvoisuutta viitaten meidän pevisaan ja koirarekisteriohjeeseen. Kyllä, kiinnostus tätä pykälää kohtaan alkoi tuosta Anu-Jon laittamasta ilmoituksesta mutta mulle nyt on aivan sama kuka tekee mitäkin. On niitä varmasti huonompiakin yhdistelmiä tehty.
Minun pohdinta koski puhtaasti meidän pevisaa vs koirarekisteriohjetta. Ei muuta.
Kaikki asiat tällä foorumilla ei kosketa Jonnaa.
gsb kirjoitti:
Kyse on juuri siitä että ulkomaisille ja tuonneille halutaan sallia enemmän kuin kotimaisille, kun niillä voi olla annettavaa. Amstaffeilla on varsin tiukka pevisa ja hyvä niin. Jos tuonnin kanssa ottaa riskin, niin jälkeläiset ovat jatkojalostukseen kelpaamattomia, mikäli riskin kanssa menee metsään. Jos riski taasen kannattaa, tulee hyvää ainesta jatkoa ajatellen.
Tämähän ei sinänsä pidä paikkaansa koska suurin osa tutkii tuonnit Suomessa jolloin niille lävähtää suomiblupit ja ilman sukulaisia ne saattaa hyvinkin jäädä alle 100. Eli tietyllä tavalla rangaistaan kasvattajaa siitä, että ei tuonut sitä serbikoiraa jolla a/a. Eli jos tuot tuonnin, älä rekkaa, älä kuvauta Suomessa niin saat lievennyksen pevisan suhteen.