Amstaffit.com

Amstaffiaiheista keskustelua
Tänään on 22.08.2017 22:36

Kaikki ajat ovat UTC

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 25.02.2017 18:07 
Poissa
Vahva vääryyden puolustaja

Tämä oli kyllä avartava, tutkimukselle tietysti harmillista että normaali kyynäräisiä oli niin paljon.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.02.2017 18:42 
Poissa
Päällikkö Pukama

"Onneksi" edes muutama viaton röpö kehittyi ykköseksi tai kakkoseksi ja jokunen inkongruenssi aiheutti röpöä.

Hienoa tietysti, ettei kasvuhäiriöt rodussa ole kovin yleisiä. Samaan aikaan kun pentuja tutkittiin, syntyi ja kasvoi kyllä kasvuhäiriöisiä, ne eivät sattuneet osallistumaan tutkimukseen, ikävä kyllä. Niiden kasvuiän röntgenkuvat olisivat olleet tosi mielenkiintoisia.

Voidaan tietysti miettiä sitäkin mikä vaikutus oli Viikin ohjeistuksella. Ainakin kaikki joiden kanssa itse osallistuin, saivat ohjeen liikuttaa pentua sopivasti kasvuiässä ja pitää pentu hoikkana ja jäntevänä. Kasvuhäiriöt ovat raskailla ja ylipainoisilla yksilöillä yleisempiä ja vakavampia - kaikilla roduilla. Ihmiset jotka toivat pentunsa projektiin, olivat paneutuneita ja sitoutuneita ja noudattivat ohjeita esimerkillisesti. Lisäksi ainakin itse syötän aina kasvuikäisille Synoquin growthia ja suosittelen sitä muillekin, koska ei siitä ainakaan haittaa ole.

Uskon itse, että myös meidän tiukalla pevisallamme on osuutensa kasvuhäiriöiden vähäisyyteen. Mitä vähemmän ykkösiä käytetään ja nekin vähät yhdistetään terveisiin, sitä parempaa tulosta tuntuu syntyvän.

Yleisesti uskotaan (ja osin tutkimuksellakin todistettu), että kyynärnivelissä on pienempi perinnöllisyys kuin lonkissa, mutta ei olematon ja eri roduilla on erilaisia periytymisasteita. Aivan kuten lonkissakin, vaikka niissä perinnöllisyys on isommassa osassa.

OT; amstaffeilla usein matala malja ja siitä syystä C tai D. Onneksi lonkkia arvioitaessa ei Suomessa suoraan käytetä Norbergin asteikkoa, vaan myös rotu huomioidaan ja kun kuvia lausuu ihmiset jotka ovat lausuneet jo vuosia amstaffin lonkkia, he tietävät mikä on rotutyypillistä juuri amstaffille ja rotu saa anteeksi matalaa maljaa, jos reisiluun pää on kaunis ja kauniisti maljassa.

Juttelin asiasta juuri viimeksi Anu Lappalaisen kanssa, koska vuoden vaihteessa tuli uudet lonkkanivelen kasvuhäiriöohjeet. Olin käsityksessä, että norbergin asteikko olisi noussut merkittävämmäksi, mutta onneksi Anu pystyi oikaisemaan asian minulle eli mikään ei vuoden vaihteessa muuttunut. Vain sanamuodot ohjeessa. Eli edelleen huomioidaan koiran rotu, ikä, sukupuoli ja asteluku.

Tässäkin voi olla yksi syy miksi osa lääkäreistä antaa toistuvasti arvion joka muuttuu Kennelliiton virallisen lausujan toimesta eli se syy on se, että kaikki lääkärit eivät ole katsoneet amstaffien lonkkia yhtä paljon kuin virallinen lausuja :peukku:

Kannattaa miettiä missä koiransa kuvauttaa. Itse olen kuvauttanut monessakin paikassa, mutta kaikissa ollut se yhteistä, että arvio on ollut lähes yksyhteen virallisen lausunnon kanssa. Korkeintaan yhdellä kirjaimella on joskus joku heittänyt. Joskus virallinen ollut parempi, joskus yhdellä huonompi. Itseasiassa useammin virallinen ollut parempi. Ehkä mulla on vaan hyvä tuuri :)

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.02.2017 18:47 
Poissa
Vahva vääryyden puolustaja

Meillä ei annettu mitään ravinnetta pennuille. Hoikkana pysyminen, intervalli tyyppinen liikunta ollut aina mulla suositus, ylipainosta naputan heti :D
Mä kuvaan myös yhdellä ja samalla, kerran on tulos heitännyt. Takana nyt yli 15 ast kuvausta. Toki kys.lekuri myös toimii k.liitossa :D

Profiili  

ViestiLähetetty: 26.02.2017 08:37 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

gsb kirjoitti:
Itse tiedän että mukana tässä rönsyssä on ollut ainakin 7 eri pentuetta ja lisäksi muutama yksittäinen koira ja yksittäinen tuonti.
Koiria en nimillä ala listaamaan, koska en näe siitä mitään lisätietoa irtoavan.

Voisitko kertoa mitkä 7 pentuetta ollut mukana? Voin itse sitten tutustua tarkemmin jne... :)

Edit. kirjoitusvirhe

Profiili  

ViestiLähetetty: 26.02.2017 11:19 
Poissa
Päällikkö Pukama

Omista Kesselin P, Q ja R. Golden Ferya 8.pentue. Villa Vappulan C on ne missä mulla sormeni pelissä. Sitten on tuo Sirun mainitsema pentue ja Villa Vappulan B.

Pentueista mukana 1-6 pentua.
Lisäksi yksittäisiä tuonteja ja pentuja esim. Masterboltin Ilo.

Profiili  

ViestiLähetetty: 26.02.2017 11:49 
Poissa
Vara-sertiä pukkaa taas

Kiitos :)

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC